dimecres, 9 de gener del 2013

Conclusions i autoavaluació del projecte de la Pac3


Conclusions

Les activitats que posteriorment demanen la seva aplicació pràctica, són aquelles que s’acaben convertint més fàcilment en activitats significatives per als estudiants, ja que podem observar el valor i les conseqüències de les nostres accions després d’haver estat planificades, meditades i basades en la teoria exposada pels professors. Podem observar d’una manera més propera el significat de tot allò que se’ns ensenya, i la seva funcionalitat.

Fer l’activitat en parella és més difícil que no pas fer-la de manera individual, ja que es necessita una clara i estructurada organització dels membres que la composen. Però alhora fa que l’activitat sigui més enriquidora degut als diferents punts de vista i experiències variades dels membres de la parella. Per a que l’activitat es dugui a terme correctament, ens hem anat coordinant tan com hem pogut per tal de repartir-nos les diferents tasques segons les característiques i possibilitats de cadascuna. Hem intentat treballar alhora gràcies a les possibilitats que ens oferia el programa “drive” del “google”, en el qual podíem anar "xatejant” i opinant sobre el desenvolupament del treball. Però també hem anat avançant feina de manera individual, també gràcies al programa, en les estones que cadascuna tenia lliure, fent que l’altre membre de la parella pogués anar sempre seguint la feina feta sense la necessitat d’estar treballant en el mateix moment. 

Degut a que la Sílvia era la mestra d’infantil que treballa en una escola, és la que ha aplicat l’activitat a l’aula, i ha anat informant de tots els passos i resultats duts a terme, a l’Alba, l’altre membre de la parella, per tal de poder coordinar-nos bé la feina, i valorar-ne els resultats i les dificultats que han sorgit, per tal de poder-los posar una solució.


Autoavaluació del projecte

Després d'haver realitzat aquesta, i les altres activitats exposades a l'avaluació continuada d'aquesta assignatura, puc afirmar que he assolit diferents models mentals, he pogut  reafirmat, reforçat i fonamentar diferents conceptes i processos que tenia ja concebuts, i he canviat i reestructurat alguns estructures mentals, gràcies a l'aprenentatge que aquestes m'han proporcionat.
Fent referència a totes les idees exposades a l'avaluació inicial, duta a terme a principi del semestre, sense l'ajuda de cap estri teòric, he pogut reafirmar idees preestablertes, com la idea que el progrés en el coneixement tecnològic i científic sempre implica una millora per a la societat i garanteix el progrés econòmic i social, tot i que la societat no pot assimilar l'accelerat ritme en que s'està evolucionant. Tot i així, aquest ritme accelerat i l'abús que se'n fa les les tecnologies, està fent desaparèixer mica en mica l'essència més humana de les persones creant una absurda dependència sobre elles.

En qualsevol activitat d'ensenyança-aprenentatge cal tenir present les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC), ja que aquestes progressen basant-se en les necessitats que presenta la societat, i per tant cal educar als alumnes perquè aquests facin front a la societat en la que viuen, forjar-se i evolucionar. I la Tecnologia Educativa (TE) és la més adient per poder desenvolupar aquest tipus d'activitats ja que té l'objectiu que els alumnes puguin fer front a les exigències i constants canvis de la societat.
Indagant per la web de la UOC, he pogut adaptar aquesta a les meves necessitats per tal de treballar amb més comoditat, senyalar les dates més destacades al calendari, llegir i fer més llegibles els missatges del fòrum, facilitar la comunicació amb els companys... En definitiva, adequar l'entorn de la UOC per a la meva comoditat. Considerant tant aquesta com la resta d'activitats ja realitzades i les qualificacions que n'he obtingut, considero que com a nota mitja final hauria de ser una B. A les dues anteriors pacs he obtingut com a qualificació dues B, i considerant que aquesta última pac té tots els continguts requerits, i s'han realitzat tots els processos adequats per a dur-la a terme, i que per tant, la nota que es mereix la pac3 és una A-, de qualificació mitja total de l'avaluació continuada ha de ser una B.

Base Kite: el projecte en forma de cas

ON SÓN ELS MOTS DESAPAREGUTS DE LA NADALA?

Síntesi destacant laprenentatge que es pretén
Els alumnes de P5 de l'escola pública Dr. Alberich i Casas de Reus han après la cançó delCaga tióa l'hora de música, i l'han estat practicant mitjançant imatges i analitzant-la per poder trobar els mots desapareguts de la nadala en l'activitat en l'ordinador, trobant les imatges i els mots corresponents per completar els espais buits, per finalment cantar la nadala ometent-los.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
5 anys
Els tres primers anys vaig estar treballant com a substituta per diverses escoles del Tarragonès. El quart any vaig estar tot un curs com a mestre de suport en una escola, i aquest anys sóc tot el curs mestra tutora.
Experiència / Nivell dexpertesa en lús de TIC
Les utilitzo tan com puc a classe segons els recursos de que disposa l'escola.
En les escoles que disposaven de pissarra digital o de projector a l'aula, les utilitzava diàriament per presentar les activitats. Enguany, al sols tenir un ordinador a l'aula, sols treballo amb les TIC a l'hora setmanal d'informàtica.
Tipus descola
Primària
Pública. Per tant es cursa de P3 fins a de primària.
Localització del centre
L'està està situada en una zona perifèrica de la ciutat de Reus, capital del Baix Camp.
Aquest fet provoca que hi hagi un nombre considerable dimmigrants, tot i així, és una escola que mol bon nom a la ciutat i per tant també hi ha famílies de classe mitjana.
Connexió
Internet
Disposa de red inalàmbrica pels ordinadors de tota l'escola
Localització dels recursos tecnològics
Aula dinformàtica i classe.
L'aula d'informàtica disposa de 16 ordinadors, perfecte per treballar amb mig grup, i un projector. A l'aula sols hi ha un ordinador.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe baixa i mitjana.
Els alumnes de classe baixa està compost bàsicament per immigrants.
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Tercer nivell d'educació infantil, P5 (5 anys)
Hi ha diversitat de niells i ritmes dins l'aula.
Àrea / unitat
Descoberta de l'entorn i Intercomunicació i llenguatge (Llenguatge musical i informàtica)/ Nadal.
S'han coordinat diferents àrees.
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Anàlisi de la nadalael Caga tió.
Aprendre i cantar la nadala, completar els espais buit amb els mots i les imatges corresponents en l'activitat TIC, i cantar la nadala ometent els mots desapareguts.
Nivell daprenentatge esperat
Llegir i entendre la nadala.
---
Tipus dactivitat
Aplicació de les TIC
Una part és grupal i una altre individual.
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Windows 7, Microsoft Word.
---
Raó per la qual la fa servir
Motivació dels alumnes i facilitat d'ús.
Les activitats TIC motiven als alumnes degut a la seva facilitat d'ús i de fer i desfer les accions, i per l'ús de diferents estratègies.
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Els alumnes necessiten treballar la lectura, memorització i comprensió de la nadala.
El problema és ben estructurat ja que es basa en continguts ja treballats, requereix regles i principis, i les respostes han de ser concretes.
És poc complex ja que implica un conjunt restringit de factors i variables.
El tema tractat fa referència al camp de llengua.

Dificultats trobades
Alumnes que no saben llegir.
Hi ha hagut alumnes que omplien els espais buits sense tenir en compte els mots ni les imatges.
Altres posaven correctament les imatges, però no els mots gràfics.
Ajuda / col·laboració emprada
Repàs de la nadala durant estones lliures amb el mestre de música i la tutora.
Creació, a l'hora de llenguatge, d'un llibre sobre la nadala on es treballava cada frase de manera individual amb un dibuix que la representés.
---
Rol del professor
Dirigeix i guia, proporciona activitats estructurades i orientacions explícites.
Ha de tenir en compte els diferents ritmes d'aprenentatge de tots els alumnes ja que és una classe amb molta diversitat.
Rol de lestudiant
Explora, investiga, descobreix conceptes i relacions.
Ha de revisar en la memòria els conceptes apresos i relacionar-los amb el seu significat.
Resultats

Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida.
Es canta la nadala per recordar-la, duen a terme l'activitat TIC, i en una altra sessió, es canta la nadala ometent els mots corresponents per comprovar que en reconeixen el nom.
Avaluació de laprenentatge
Cant de la nadala a partir de l'activitat TIC realitzada, considerant les imatges i els mots trobats.
Al cantar la nadala seguint amb el dit cada frase a l'ordinador, molts alumnes s'han adonat dels seus errors i els han pogut canviar.
Lliçó apresa pel professor
Les activitats s'han d'estructurar per passos per que sigui més clar pels alumnes. Les indicacions s'han de repetir tant com siguin necessàries per a que quedi clar tots els passos que s'han de seguir. Els alumnes sil·làbics poden fer aquest tipus d’activitat sense cap dificultat, mentre que la resta necessiten ajuda.
La mestra sempre ha d'estar pendent i predisposada a donar un cop de mà als seus alumnes, sigui quin sigui el problema que presentin, i el ritme de treball que necessitin.


HISTÒRIA COMPLERTA
ENTREVISTADOR: Gràcies Sílvia per tenir amb mi aquesta entrevista. Primer de tot, quants anys fa que exerceixes com a docent?
MESTRA: Gràcies a tu. Doncs vaig començar el curs 2008/2009, per tant, aquest és el meu cinquè curs, encara que és el primer any que exerceixo com a tutora d'una classe.
ENTREVISTADOR: En quina escola treballes actualment?
MESTRA: Aquest curs sóc tutora de P5 de l'escola Dr. Alverich i Casas situada a la zona perifèrica de Reus, una ciutat de 100.000 habitants.
ENTREVISTADOR: I quin és el nivell sòcio-econòmic dels alumnes?
MESTRA: Crec que podriem dir que és baix-mitjà. L'escola compta amb un nombre considerable d’immigrants, tot i així, és una escola que té mol bon nom a la ciutat i per tant també hi ha famílies de classe mitjana. El grup classe de P5A “Els gegants” és heterogeni, tan culturalment parlant com en ritmes d'aprenentatge.
ENTREVISTADOR: Fas servis sovint les tecnologies? Com diries que és el teu nivell de domini?
MESTRA: La veritat és que les tecnologies s'han introduït amb molta força i amb gran velocitat dins la societat, per tant, és difícil no utilitzar-les. Jo les utilitzo tant a casa com a l'escola, per tant crec que els domino bastant dins les meves necessitats.
ENTREVISTADOR: I les utilitzes a l'aula?
MESTRA: Crec que als alumnes se'ls ha d'ensenyar sobre tot allò que tenen al seu voltant, i les tecnologies han adquirit un paper molt important en la societat. Per tant, trobo que hauria de ser obligatori utilitzar les TIC a l'aula. Jo les utilitzo a l'aula sempre que sigui possible, tenint en compte que la classe sols disposa d'un ordinador. Però un cop per setmana es treballa en grup reduït durant una hora a l'aula d'informàtica on cada alumne disposa d'un ordinador, i la mestra té un projector per explicar l'activitat de forma clara a tots els alumnes.
ENTREVISTADOR: M'agradaria que compartissis amb mi una experiència amb l'ús de la tecnologia que vostè hagi tingut a la seva aula.
MESTRA: Doncs com a mestra d'educació infantil, crec que és molt motivador i enriquidor per als alumnes utilitzar les TIC a l'aula. L'activitat la van dur a terme els alumnes de P5. El mestre de música ensenyaria als alumnes la nadala delCaga tió, i la tutora en faria un treball de llengua utilitzant les TIC, treballant en un document on els alumnes veurien la nadala escrita però amb mots en blanc on ells haurien d'omplir amb les imatges i mots barrejats en unes capsetes, en l'espai buit corresponent. I finalment, a partir de la nadala reconstruïda es cantaria per comprovar-ne els errors, i tot seguit ometent aquells mots que havíem cercat.
ENTREVISTADOR: En quines àrees es treballava?
MESTRA: Per dur a terme l'activitat, primer de tot ens vam haver de coordinar la tutora i el mestre de música. Aquest fet enriqueix més l'aprenentatge dels alumnes i fa que aquest sigui significatiu i els nens en trobin la funcionalitat. Per tant, la nadala es va treballar de diferents maneres en diferents àrees: en l'àrea de llenguatge musical, en descoberta de l'entorn, i en intercomunicació i llenguatge, i a informàtica.
Es va aprofitar que s'acostaven les dates nadalenques per treballar la nadala, ja que els nens l'haurien de cantar quan arribés el tió a l'escola.
ENTREVISTADOR: Perquè es va decidir per treballar la nadala a través de la tecnologia?
MESTRA: Perquè, al no tenir sempre a l'abast les tecnologies, ja que a l'aula sols es disposa d'un ordinador, els nens es veuen molt motivant quan es fan activitats a l'aula d'informàtica, i d'aquesta manera també es pot treballar en grup reduït. Els alumnes es van entusiasmar molt en veure que l'activitat consistia en la nadala que portaven ja molts dies practicant, tan a l'hora de música com a l'hora de llengua, amb la creació d'un quadernet on poc a poc s'analitzava cada frase de la nadala, i la representaven gràficament per finalment prendre-la a casa com a treball de nadal.
ENTREVISTADOR: Quin tipus d'ordinador i programa s'utilitzava per dur a terme l'activitat?
MESTRA: A l'aula d'informàtica hi ha setze ordinadors amb torre hp amb Windows 7. L'activitat va ser creada per la tutora en un Microsoft word.
ENTREVISTADOR: Se'ls va fer molt difícil als alumnes dur a terme l'activitat TIC?
MESTRA: Més que en l'activitat TIC en sí, el problema va estar més enfocat a la dificultat que presentaven alguns alumnes davant la lectura. Alguns col·locaven les imatges en el seu lloc corresponent, mentre que el mot no. I altres ubicaven les imatges aproximadament per la seva zona ja que sabien queporcestà pel principi de la nadala, itorronspel final.
Des de P3 que aquest grup classe dur a terme activitats a l'aula d'informàtica, i per tant ja saben encendre i apagar els ordinadors, moure el ratolí i utilitzar una mica el teclat, moure's per les pàgines d'internet en les que treballen normalment: www.edu.cat
ENTREVISTADOR: De quina manera es va fer l'avaluació de l'aprenentatge adquirit?
MESTRA: Junt amb ells, es va cantar la nadala que acabaven de completar passant el dit per sobre de les frases que el cantaven, d'aquesta manera els nens van poder percebre els seus errors. Els alumnes van ser més conscients de l'estructura i del significat de la cançó. Però a l’hora de cantar-la ometent els mots va se molt difícil per alguns dels nens no mencionar-los, tot i que s’anava senyalant amb el dit tot el que anàvem cantant.
El treball d’aquesta nadala va permetre als nens cantar-la ells sols l’últim dia abans de vacances en la cantata de nadales davant de tots els alumnes de l’escola, i a l’hora de fer cagar el tió.
ENTREVISTADOR: Com avaluaries l'activitat tecnològica?
MESTRA: El fet de treballar la nadala a partir de les TIC, ha sigut un aspecte que ha engrescat força als alumnes. Pel que fa a la dificultat de l’activitat, crec que no ha estat complicada, ja que les paraules i imatges que havien de completar, eren força senzilles. La tasca ha desenvolupar tenia unes instruccions molt clares, i per tant ha estat una tasca motivadora pels alumnes i ha servit per reforçar la lectura, que era el nostre objectiu, i alhora, per reforçar la memorització de la lletra de la
cançó.
ENTREVISTADOR: Quina lliçó es podria dir que vas aprendre?
MESTRA: Es va haver d'estructurar l'activitat en diferents passos per tal de fer-la més clarificadora pels alumnes. Les indicacions s'han de repetir tant com siguin necessàries per a que quedi clar tots els passos que s'han de seguir. Els alumnes sil·làbics poden fer aquest tipus dactivitat sense cap dificultat, mentre que la resta necessiten ajuda. La mestra sempre ha d'estar pendent i predisposada a donar un cop de als seus alumnes, sigui quin sigui el problema que presentin, i el ritme de treball que necessitin.
ENTREVISTADOR: Moltíssimes gràcies per compartir aquesta experiència amb mi.