ON SÓN ELS MOTS DESAPAREGUTS DE LA NADALA?
Síntesi
destacant
l’aprenentatge
que
es
pretén
|
||
Els
alumnes
de
P5
de
l'escola
pública
Dr.
Alberich
i
Casas
de
Reus
han
après
la
cançó
del
“Caga
tió”
a
l'hora
de
música,
i
l'han
estat
practicant
mitjançant
imatges
i
analitzant-la
per
poder
trobar
els
mots
desapareguts
de
la
nadala
en
l'activitat
en
l'ordinador,
trobant
les
imatges
i
els
mots
corresponents
per
completar
els
espais
buits,
per
finalment
cantar
la
nadala
ometent-los.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context
General
|
||
Experiència
en
ensenyament
|
5
anys
|
Els
tres
primers
anys
vaig
estar
treballant
com
a
substituta
per
diverses
escoles
del
Tarragonès.
El
quart
any
vaig
estar
tot
un
curs
com
a
mestre
de
suport
en
una
escola,
i
aquest
anys
sóc
tot
el
curs
mestra
tutora.
|
Experiència
/
Nivell
d’expertesa
en
l’ús
de
TIC
|
Les
utilitzo
tan
com
puc
a
classe
segons
els
recursos
de
que
disposa
l'escola.
|
En
les
escoles
que
disposaven
de
pissarra
digital
o
de
projector
a
l'aula,
les
utilitzava
diàriament
per
presentar
les
activitats.
Enguany,
al
sols
tenir
un
ordinador
a
l'aula,
sols
treballo
amb
les
TIC
a
l'hora
setmanal
d'informàtica.
|
Tipus
d’escola
|
Primària
|
Pública.
Per
tant
es
cursa
de
P3
fins
a
6è
de
primària.
|
Localització
del
centre
|
L'està
està
situada
en
una
zona
perifèrica
de
la
ciutat
de
Reus,
capital
del
Baix
Camp.
|
Aquest
fet
provoca
que
hi
hagi
un
nombre
considerable
d’immigrants,
tot
i
així,
és
una
escola
que
té
mol
bon
nom
a
la
ciutat
i
per
tant
també
hi
ha
famílies
de
classe
mitjana.
|
Connexió
|
Internet
|
Disposa
de
red
inalàmbrica
pels
ordinadors
de
tota
l'escola
|
Localització
dels
recursos
tecnològics
|
Aula
d’informàtica
i
classe.
|
L'aula
d'informàtica
disposa
de
16
ordinadors,
perfecte
per
treballar
amb
mig
grup,
i
un
projector.
A
l'aula
sols
hi
ha
un
ordinador.
|
Situació
sòcio
-
econòmica
dels
alumnes
|
Classe
baixa
i
mitjana.
|
Els
alumnes
de
classe
baixa
està
compost
bàsicament
per
immigrants.
|
Context
de
la
història
o
cas
|
||
Nivell
dels
alumnes
|
Tercer
nivell
d'educació
infantil,
P5
(5
anys)
|
Hi
ha
diversitat
de
niells
i
ritmes
dins
l'aula.
|
Àrea
/
unitat
|
Descoberta
de
l'entorn
i
Intercomunicació
i
llenguatge
(Llenguatge
musical
i
informàtica)/
Nadal.
|
S'han
coordinat
diferents
àrees.
|
Fites
en
la
història
|
||
Activitats
planificades
a
la
sessió
o
unitat
|
Anàlisi
de
la
nadala
“el
Caga
tió”.
|
Aprendre
i
cantar
la
nadala,
completar
els
espais
buit
amb
els
mots
i
les
imatges
corresponents
en
l'activitat
TIC,
i
cantar
la
nadala
ometent
els
mots
desapareguts.
|
Nivell
d’aprenentatge
esperat
|
Llegir
i
entendre
la
nadala.
|
---
|
Tipus
d’activitat
|
Aplicació
de
les
TIC
|
Una
part és grupal i una altre individual.
|
Activitats
de
la
història
o
cas
|
||
Tecnologies
utilitzades
|
Windows
7, Microsoft Word.
|
---
|
Raó
per
la
qual
la
fa
servir
|
Motivació
dels alumnes i facilitat d'ús.
|
Les
activitats TIC motiven als alumnes degut a la seva facilitat d'ús
i de fer i desfer les accions, i per l'ús de diferents
estratègies.
|
Naturalesa
de
las
activitats
(tasques
cognitives
a
realitzar)
|
Els
alumnes necessiten treballar la lectura, memorització i
comprensió de la nadala.
|
El
problema és ben estructurat ja que es basa en continguts ja
treballats, requereix regles i principis, i les respostes han de
ser concretes.
És
poc complex ja que implica un conjunt restringit de factors i
variables.
El
tema tractat fa referència al camp de llengua.
|
Dificultats
trobades
|
Alumnes
que no saben llegir.
|
Hi
ha hagut alumnes que omplien els espais buits sense tenir en
compte els mots ni les imatges.
Altres
posaven correctament les imatges, però no els mots gràfics.
|
Ajuda
/
col·laboració
emprada
|
Repàs
de la nadala durant estones lliures amb el mestre de música i la
tutora.
Creació,
a l'hora de llenguatge, d'un llibre sobre la nadala on es
treballava cada frase de manera individual amb un dibuix que la
representés.
|
---
|
Rol
del
professor
|
Dirigeix
i guia, proporciona activitats estructurades i orientacions
explícites.
|
Ha
de tenir en compte els diferents ritmes d'aprenentatge de tots els
alumnes ja que és una classe amb molta diversitat.
|
Rol
de
l’estudiant
|
Explora,
investiga, descobreix conceptes i relacions.
|
Ha
de revisar en la memòria els conceptes apresos i relacionar-los
amb el seu significat.
|
Resultats
|
||
Observacions
|
Els
alumnes realitzen l’activitat requerida.
|
Es
canta la nadala per recordar-la, duen a terme l'activitat TIC, i
en una altra sessió, es canta la nadala ometent els mots
corresponents per comprovar que en reconeixen el nom.
|
Avaluació
de
l’aprenentatge
|
Cant
de la nadala a partir de l'activitat TIC realitzada, considerant
les imatges i els mots trobats.
|
Al
cantar la nadala seguint amb el dit cada frase a l'ordinador,
molts alumnes s'han adonat dels seus errors i els han pogut
canviar.
|
Lliçó
apresa
pel
professor
|
Les
activitats s'han d'estructurar per passos per que sigui més clar
pels alumnes. Les indicacions s'han de repetir tant com siguin
necessàries per a que quedi clar tots els passos que s'han de
seguir. Els alumnes sil·làbics poden fer aquest tipus
d’activitat sense cap dificultat, mentre que la resta necessiten
ajuda.
|
La
mestra sempre ha d'estar pendent i predisposada a donar un cop de
mà als seus alumnes, sigui quin sigui el problema que presentin,
i el ritme de treball que necessitin.
|
HISTÒRIA COMPLERTA
ENTREVISTADOR:
Gràcies
Sílvia per
tenir
amb
mi
aquesta
entrevista.
Primer
de
tot,
quants
anys
fa
que
exerceixes
com
a
docent?
MESTRA:
Gràcies
a tu. Doncs
vaig
començar
el
curs
2008/2009,
per
tant,
aquest
és
el
meu
cinquè
curs,
encara
que
és
el
primer
any
que
exerceixo
com
a
tutora
d'una
classe.
ENTREVISTADOR:
En quina escola treballes actualment?
MESTRA:
Aquest
curs sóc tutora de P5 de l'escola Dr. Alverich i Casas situada a la
zona perifèrica de Reus, una ciutat de 100.000 habitants.
ENTREVISTADOR:
I quin és el nivell sòcio-econòmic dels alumnes?
MESTRA:
Crec
que podriem dir que és baix-mitjà. L'escola compta amb un nombre
considerable d’immigrants, tot i així, és una escola que té mol
bon nom a la ciutat i per tant també
hi ha famílies de classe
mitjana.
El grup classe de P5A “Els gegants” és heterogeni, tan
culturalment parlant com en ritmes d'aprenentatge.
ENTREVISTADOR:
Fas
servis
sovint
les
tecnologies?
Com
diries
que
és
el
teu
nivell
de
domini?
MESTRA:
La
veritat
és
que
les
tecnologies
s'han
introduït
amb
molta
força
i
amb
gran
velocitat
dins
la
societat,
per
tant,
és
difícil
no
utilitzar-les.
Jo
les
utilitzo
tant
a
casa
com
a
l'escola,
per
tant
crec
que
els
domino
bastant
bé
dins
les
meves
necessitats.
ENTREVISTADOR:
I les
utilitzes a l'aula?
MESTRA:
Crec que als alumnes se'ls ha d'ensenyar sobre tot allò que tenen al
seu voltant, i les tecnologies han adquirit un paper molt important
en la societat. Per tant, trobo que hauria de ser obligatori
utilitzar les TIC a l'aula. Jo les utilitzo a l'aula sempre que sigui
possible, tenint en compte que la classe sols disposa d'un ordinador.
Però un cop per setmana es treballa en grup reduït durant una hora
a l'aula d'informàtica on cada alumne disposa d'un ordinador, i la
mestra té un projector per explicar l'activitat de forma clara a
tots els alumnes.
ENTREVISTADOR:
M'agradaria
que
compartissis
amb
mi
una
experiència
amb
l'ús
de
la
tecnologia
que
vostè
hagi
tingut
a
la
seva
aula.
MESTRA:
Doncs
com
a
mestra
d'educació
infantil,
crec
que
és
molt
motivador
i
enriquidor
per
als
alumnes
utilitzar
les
TIC
a
l'aula.
L'activitat
la
van
dur
a
terme
els
alumnes
de
P5.
El
mestre
de
música
ensenyaria
als
alumnes
la
nadala
del
“Caga
tió”,
i
la
tutora
en
faria
un
treball
de
llengua
utilitzant
les
TIC,
treballant
en
un
document on
els
alumnes
veurien
la
nadala
escrita
però
amb
mots
en
blanc
on
ells
haurien
d'omplir
amb
les
imatges
i
mots
barrejats
en
unes
capsetes,
en
l'espai
buit
corresponent.
I
finalment,
a
partir
de
la
nadala
reconstruïda
es
cantaria
per
comprovar-ne
els
errors,
i
tot
seguit
ometent
aquells
mots
que
havíem
cercat.
ENTREVISTADOR:
En
quines
àrees
es
treballava?
MESTRA:
Per
dur
a
terme
l'activitat,
primer
de
tot
ens
vam
haver
de
coordinar
la
tutora
i
el
mestre
de
música.
Aquest
fet
enriqueix
més
l'aprenentatge
dels
alumnes
i
fa
que
aquest
sigui
significatiu
i
els
nens
en
trobin
la
funcionalitat.
Per
tant,
la
nadala
es
va
treballar
de
diferents
maneres
en
diferents
àrees:
en
l'àrea
de
llenguatge
musical,
en
descoberta
de
l'entorn,
i
en
intercomunicació
i
llenguatge,
i
a
informàtica.
Es
va aprofitar que s'acostaven les dates nadalenques per treballar la
nadala, ja que els nens l'haurien de cantar quan arribés el tió a
l'escola.
ENTREVISTADOR:
Perquè
es
va
decidir
per
treballar
la
nadala
a
través
de
la
tecnologia?
MESTRA:
Perquè,
al
no
tenir
sempre
a
l'abast
les
tecnologies,
ja
que
a
l'aula
sols
es
disposa
d'un
ordinador,
els
nens
es
veuen
molt
motivant
quan
es
fan
activitats
a
l'aula
d'informàtica,
i
d'aquesta
manera
també
es
pot
treballar
en
grup
reduït.
Els
alumnes
es
van
entusiasmar
molt
en
veure
que
l'activitat
consistia
en
la
nadala
que
portaven
ja
molts
dies
practicant,
tan
a
l'hora
de
música
com
a
l'hora
de
llengua,
amb
la
creació
d'un
quadernet
on
poc
a
poc
s'analitzava
cada
frase
de
la
nadala,
i
la
representaven
gràficament
per
finalment
prendre-la
a
casa
com
a
treball
de
nadal.
ENTREVISTADOR:
Quin tipus d'ordinador i programa s'utilitzava per dur a terme
l'activitat?
MESTRA:
A
l'aula d'informàtica hi ha setze ordinadors amb torre hp amb
Windows 7. L'activitat va ser creada per la tutora en un Microsoft
word.
ENTREVISTADOR:
Se'ls
va
fer
molt
difícil
als
alumnes
dur
a
terme
l'activitat
TIC?
MESTRA:
Més
que
en
l'activitat
TIC
en
sí,
el
problema
va
estar
més
enfocat
a
la
dificultat
que
presentaven
alguns
alumnes
davant
la
lectura.
Alguns
col·locaven
les
imatges
en
el
seu
lloc
corresponent,
mentre
que
el
mot
no.
I
altres
ubicaven
les
imatges
aproximadament
per
la
seva
zona
ja
que
sabien
que
“porc”
està
pel
principi
de
la
nadala,
i
“torrons”
pel
final.
Des
de P3 que aquest grup classe dur a terme activitats a l'aula
d'informàtica, i per tant ja saben encendre i apagar els ordinadors,
moure el ratolí i utilitzar una mica el teclat, moure's per les
pàgines d'internet en les que treballen normalment: www.edu.cat
ENTREVISTADOR:
De quina manera es va fer l'avaluació de l'aprenentatge adquirit?
MESTRA:
Junt
amb ells, es va cantar la nadala que acabaven de completar passant el
dit per sobre de les frases que el cantaven, d'aquesta manera els
nens van poder percebre els seus errors. Els alumnes van ser més
conscients de l'estructura i del significat de la cançó. Però
a l’hora de cantar-la ometent els mots va se molt difícil per
alguns dels nens
no mencionar-los, tot i que s’anava senyalant amb
el dit tot el que anàvem cantant.
El
treball d’aquesta nadala va permetre als nens cantar-la ells sols
l’últim dia abans de
vacances en la cantata de nadales davant de
tots els alumnes de l’escola, i a l’hora de fer
cagar
el tió.
ENTREVISTADOR:
Com
avaluaries l'activitat tecnològica?
MESTRA:
El
fet de treballar la
nadala a partir de les TIC, ha sigut un aspecte
que ha engrescat força als alumnes. Pel que fa a la dificultat de
l’activitat, crec que no ha estat complicada, ja que les paraules i
imatges que havien
de completar, eren força senzilles. La tasca ha
desenvolupar tenia unes instruccions molt clares, i per tant ha estat
una tasca motivadora pels alumnes i ha servit per reforçar la
lectura, que era el nostre objectiu, i alhora, per reforçar la
memorització de la lletra de la
cançó.
ENTREVISTADOR:
Quina lliçó es podria dir que vas aprendre?
MESTRA:
Es va
haver d'estructurar l'activitat en diferents passos per tal de fer-la
més clarificadora pels alumnes. Les
indicacions s'han
de repetir
tant com
siguin
necessàries per
a que
quedi clar
tots els
passos que
s'han de
seguir. Els
alumnes
sil·làbics
poden fer
aquest tipus
d’activitat
sense cap
dificultat,
mentre que
la resta
necessiten ajuda.
La mestra
sempre ha
d'estar pendent
i predisposada
a donar
un cop
de mà
als seus
alumnes, sigui
quin sigui
el problema
que presentin,
i el
ritme de
treball que
necessitin.
ENTREVISTADOR:
Moltíssimes
gràcies per compartir aquesta experiència amb mi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada