EL PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE I CANVI CONCEPTUAL
Síntesi
destacant
l’aprenentatge
que
es
pretén
|
||
Els
alumnes de l’assignatura de Noves tecnologies de la informació
i comunicació en educació que es cursa en el grau de
Psicopedagogia de la UOC han hagut de realitzar diferents
activitats al llarg del semestre. Aquestes Proves d’Avaluació
Continua pretenen que els alumnes adquireixin un seguit de
coneixements, i en demostrin el seu grau d’aprenentatge.
Aquestes activitats s’han basat en la lectura dels mòduls,
d’articles i materials de l’assignatura, en la participació
en diferents debats, en l’elaboració de mapes conceptuals i
informes de síntesi tot exposant els canvis conceptuals
adquirits, en autoavaluacions de la pròpia feina, i en
avaluacions de la feina d’altres companys, i en la creació d’un
blog on s’exposen els treballs en forma de diari. I la seva eina
principal ha estat les TIC, per tal d’aconseguir una
aprenentatge motivador i significatiu.
|
||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context
General
|
||
Experiència
en
ensenyament
|
3
semestres
|
Aquest
és el segon any de carrera, per tant, aquest és el tercer
semestre que curso a la UOC
|
Experiència
/
Nivell
d’expertesa
en
l’ús
de
TIC
|
Força
alt
|
Utilitzo
les TIC tan a casa com a la biblioteca, i tan pels estudis com per
la feina.
|
Tipus
d’escola
|
Universitat
|
La
UOC és una universitat on-line.
|
Localització
del
centre
|
No
té un centre específic, sinó diferents seus repartides per
diverses localitats
|
Al
ser una universitat el línia, en pot cursar des de diferents
localitzacions, i fins i tot des de diferents països.
|
Connexió
|
Internet
|
Per
estudiar a la UOC és necessari disposar de connexió a internet,
per tant tinc connexió tan a casa, com a la biblioteca i a
l’escola on treballo.
|
Localització
dels
recursos
tecnològics
|
Tan
a l’aula vistual de la universitat com en el blog personal i en
un espai virtual de comunicacío.
|
google
drive
|
Situació
sòcio
-
econòmica
dels
alumnes
|
Classe
mitjana.
|
|
Context
de
la
història
o
cas
|
||
Nivell
dels
alumnes
|
Cursant
la llicenciatura del grau de Psicopedagogia.
|
Prèviament
vaig fer la llicenciatura de Magisteri en educació infantil.
|
Àrea
/
unitat
|
Assignatura
de Noves tecnologies de la informació i la comunicació, del grau
de Psicopedagogia
|
|
Fites
en
la
història
|
||
Activitats
planificades
a
la
sessió
o
unitat
|
-
Avaluació inicial: per tal de comprovar els nostres coneixements
previs.
-
PAC 1: Debat segons una posició tecnodeterminista o
sociodeterminista seguint el model Toulmin.
-
PAC 2: Informe de síntesi segons els canvis conceptuals
adquirits, i contrastant-los amb els coneixements previs.
-
PAC 3: Projecte TIC i aprenentatge significatiu on s’ha
dissenyat i s’ha posat en pràctica un projecte d’ensenyança-
aprenentatge.
|
Per
a la realització d’aquestes activitats s’ha hagut de dur a
terme un debat, mapes conceptuals, un informe de síntesi,
rúbriques per autoavaluar-nos i avaluar a un company,
publicacions al blog, tot treballant en espais virtuals
interactius.
|
Nivell
d’aprenentatge
esperat
|
Aconseguir
un canvi conceptual o un enfortiment dels esquemes mentals a
través de l’aprenentatge significatiu. Comprendre la relació
existent entre ciència, tecnologia, societat i educació.
Realització d’un projecte pràctic d’invertigació-acció que
ens apropi a la realitat professional del psicopedagog.
|
|
Tipus
d’activitat
|
Activitats
d’Avaluació continuada.
|
Hi
ha hagut tan activitats teòriques, com pràctiques. Altres
individuals i altres amb l’opció de fer-les en grup. Totes
elles avaluades excepte l’activitat d’avaluació inicial.
|
Activitats
de
la
història
o
cas
|
||
Tecnologies
utilitzades
|
Ordinador
personal
amb
sistema
operatiu
Ubuntu
(linux),
amb
el
programari
Open
Office,
EXCEL
Cmaps
tool,
i
connexió
a
internet.
|
|
Raó
per
la
qual
la
fa
servir
|
Exigències
de la universitat i de l’assignatura. És una eina actual i que
potencia un aprenentatge funcional dins la societat.
|
És
imprescindible l’ús de les TIC per poder cursar la carrera. I
permet l’aprenentatge a qualsevol lloc.
|
Naturalesa
de
las
activitats
(tasques
cognitives
a
realitzar)
|
És
important saber utilitzar les TIC per tal d’ajudar als alumnes i
construir coneixement a partir d’una eina que actualment s’ha
introduït amb molta força dins la societat.
|
|
Dificultats
trobades
|
Dificultats
en la creació del blog, ja que no n’havia fet mai cap, fins que
mica en mica vaig anar-me familiaritzant amb el seu procediment.
|
Amb
el programari Cmaps en vaig tenir les meves dificultats el
semestre passat, ja que es va requerir el seu ús en una altra
assignatura.
|
Ajuda
/
col·laboració
emprada
|
Ajuda
i col·laboració per resoldre dubtes entre els companys i la
consultora a través dels estais d’intercanvi de l’aula, com
el fòrum, els espais de debat, els correus virtuals i l’espai
social google drive.
|
|
Rol
del
professor
|
Dirigeix,
guia
i
orienta
en
l’aprenentatge.
Proporciona
els
objectius,
activitats
estructurades
i
orientacions
explícites.
Resol
dubtes.
|
|
Rol
de
l’estudiant
(el
meu
rol)
|
Explora
activament
i
constructivament.
Participa
en
com
a
ésser
actiu
en
el
seu
procés
d’ensenyança-aprenentatge.
Investiga,
descobreix
conceptes
i
relacions.
|
|
Resultats
|
||
Observacions
|
He
anat realitzant totes les activitats requerides per tal d'afavorir
el meu procés d'aprenentatge, i experimentar canvis conceptuals,
a partir de les TIC.
|
|
Avaluació
de
l’aprenentatge
|
Gràcies
a les TIC he ampliat i enfortit les meves estructures mentals,
utilitzant les TIC com a instrument, a partir de tot un procés
d'aprenentatge continuat que ha estat avaluat satisfactòriament
|
Durant
tot el procés d'aprenentatge s'han realitzat tres activitats
d'avaluació, les quals es necessitava l'assoliment dels
continguts d'una per poder avançar cap a l'altre.
|
Lliçó
apresa
pel
professor
|
Les
activitats proposades es poden dur a terme sense dificultat si es
disposen de totes les eines i materials que es requereixen.
Les
TIC són un bon recurs per potenciar l'aprenentatge significatiu
sempre i quan se'n faci un bon ús, i es guii a l'alumne.
És
important fer front a tots els problemes que se'ns poden creuar
pel camí de l'aprenentatge, i aprofitar-los per a la construcció
de coneixements i l'evolució d'un mateix.
Les
activitats han d'estar ben estructurades i presentades de manera
evolutiva, presentant primer les més generals, a partir de la
qual han d'anar sorgint les següents.
|
La
professora ha d'estar pendent i predisposada a respondre els
dubtes dels seus alumnes per tal que aquests puguin efectuar el
seu aprenentatge.
També
ha de planificar les activitats de manera que els alumnes puguin
veure reflectit els seus canvis conceptuals i la seva evolució al
llarg de l'assignatura.
|
HISTÒRIA COMPLERTA
HISTÒRIA COMPLERTA
ENTREVISTADOR:
Gràcies
Sílvia per
tenir
amb
mi
aquesta
entrevista.
Primer
de
tot,
quant
de temps
fa
que
estàs estudiant a la UOC?
JO:
Gràcies a tu. Doncs vaig
començar el setembre de 2011, per tant, aquest és el meu tercer
semestre.
ENTREVISTADOR:
Perquè vas escollir la UOC com
a universitat per fer els teus estudis?
JO:
Sóc mestra i exerceixo com a
tal des del 2009, per tant, fa poc temps, i a més sense oposicions.
Com que la feina no és segura degut a les retallades que s'estan
efectuant, vaig decidir seguir-me formant, però alhora no volia
deixar perdre la feina, si és que sorgia. Llavors vaig creure oportú
estudiar en una universitat on-line, i indagant, vaig topar amb la
UOC i el grau que volia fer. A partir de llavors he anat compaginat
la feina com a docent amb els estudis.
ENTREVISTADOR:
I al ser aquesta una
universitat a distància, creus que aprens de la mateixa manera que
ho faries en una universitat presencial?
JO:
Per començar, en una
universitat presencial no hauria pogut estudiar, ja que necessito
treballar, i com a mestra no puc escollir un horari per poder fer les
fues coses a la vegada. Crec que en una universitat presencial el
ritme va més acord amb els estudiants, els professors són més
propers i tens més seguretat. Però una universitat en línia et
permet fer el teu horari sense haver de renunciar a res, i si que
potser et demana més constància i volums de feina i lectures, i
aprens d'una manera més autònoma, però existixen diferents espais
virtuals per a la comunicació amb els professors i amb els companys
per a resoldre dubtes i problemes. I una eina que és molt important
per tal de poder cursar a la UOC són les TIC, ja que sense elles
seria molt difícil poder dur a terme un aprenentatge continuat de
les assignatures.
ENTREVISTADOR:
Aquest semestre has cursat
l'assignatura de Noves tecnologies de la informació i al comunicació
en educació. Què t'ha aportat en quant a les TIC?
JO:
Doncs aquesta assignatura m'ha
ensenyat, primer de tot, a utilitzar diferents programes amb els
quals poder crear nous esquemes de coneixement. He après a crear un
blog, cosa que mai havia fer, i he reforçat els meus coneixements en
la utilització del Cmaps i dels espais de comunicació virtual com
el google drive. També m'ha permès treballar de forma
col·laborativa amb altres companys tot intercanviant opinions, i
sintetitzant i estructurant els canvis conceptuals i els nous
coneixements que aquesta ens anava aportant.
ENTREVISTADOR:
Podries dir que has adquirir
diferents aprenentatges significatius.
JO:
La creació d'aprenentatges significatius era el principal objectiu
d'aquesta assignatura. Per tant, podria dir que si, ja que
utilitzàvem les TIC com a principal font i eina d'aprenentatge, les
quals actualment s'han introduït amb molta força, i formen part de
la vida de la nostra societat.
ENTREVISTADOR:
En
què consistien les activitats d'avaluació continuada que es
plantejaven en NTICEDU?
JO:
Doncs
primer de tot vam realitzar una avaluació inicial sense l'ajuda de
cap material, per tal de comprovar els coneixements previs en quant a
diferents conceptes que es treballarien més endavant. Tot seguit vam
dur a terme un debat en diferents temes on depenent de la primera
lletra del teu correu electrònic, havies de defensar una posició
tecnodeterminista o sociodeterminista, encara que no fos la teva
opinió personal. En aquest cas, a mi em va tocar defensar la posició
sociodeterminista, la qual em va permetre defensar les meves
creences. I per acabar aquesta activitat vam haver d'avaluar la feina
d'una companya. Tot seguit vam realitzar una activitat basada en el
mapa conceptual que havíem exposat en l'activitat inicial, on (en
parella) vam ampliar-lo utilitzant el programari Cmaps, amb els nous
coneixements i conceptes obtinguts a partir del material de
l'assignatura treballat, tot fent-ne un informe de síntesi dels
canvis conceptuals obtinguts. I com a activitat final, vam realitzar
(també en parella) un projecte TIC, el qual vam posar a la pràctica
a l'aula on treballo. Primer de tot vam haver de dissenyar una
activitat TIC que permetés als alumnes construir un aprenentatge
significatiu. Tot seguit vam crear un mapa conceptual on s'exposaven
i estructuraven tots els conceptes del projecte. I per acabar, el vam
dur a la pràctica i el vam avaluar. En
totes les activitats vam haver de fer una autoavaluació de la feina
feta. També vaig crear un blog el qual utilitzava en forma de diari
per exposar impressions, dificultats i les activitats realitzades
ENTREVISTADOR:
T'has
trobat amb alguna dificultat durant les activitats?
JO:
Mai
havia creat un blog, per tant al principi em va costar una mica
adequar-me al seu ús. Però després d'indagar pel programa, mica en
mica vaig anar descobrint els procediment que s'havia de seguir, i
crec que finalment me'n vaig ensortir força bé. Degut a que en una
assignatura anterior ja havia utilitzat el programari Cmaps, no vaig
tenir cap dificultat en utilitzar-lo. En canvi, tot i que també
coneixia l'espai de comunicació virtual wiki, al no ensortir-me'n,
vaig treballar amb la meva companya de grup a través d'un altre
espai virtual que també complia les mateixes funcions, i el qual he
utilitzat des del primer any de carrera per dur a terme moltes
assignatures, el google drive.
ENTREVISTADOR:
Quin
diries que ha estat el teu rol com a estudiant en aquesta
assignatura?
JO:
Doncs
d'explorador i participant actiu en el meu procés
d'ensenyança-aprenentatge constructiu tot col·laborant amb la resta
de companys de l'aula. Investigador i constructor de nous
coneixements, conceptes i relacions, ja que mica en mica he anat
reestructurant i ampliant coneixements i els meus esquemes mentals,
els quals m'han provocat un canvi conceptual.
ENTREVISTADOR:
Per
acabar, després d'haver realitzat totes les activitats, què creus
que t'ha aportat aquesta assignatura?
JO:
Crec
que el que aquesta assignatura pretén és que els estudiant es vegin
totalment implicats en la construcció del seu propi aprenentatge.
Les TIC són una eina molt important, tan en aquest procés ja que
ajuden a construir un aprenentatge significatiu, com en la realitat
professional d'un psicopedagog. Per tant, crec que a través de les
TIC i de les activitats proposades se'ns ha anat acostant més a les
diferents estratègies, aptituds, problemes, situacions de les que ha
de disposar i fer front un psicopedagog en el seu dia a dia, i com
no, a través d'aquesta eina tan freqüent i familiarment utilitzada
avui en dia com són les noves tecnologies de la informació i la
comunicació en educació.
ENTREVISTADOR:
Moltíssimes
gràcies
per
compartir
aquesta
experiència
amb
mi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada