divendres, 11 de gener del 2013

Base Kite: el meu procés d'aprenentatge en forma de cas

EL PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE I CANVI CONCEPTUAL

Síntesi destacant laprenentatge que es pretén
Els alumnes de l’assignatura de Noves tecnologies de la informació i comunicació en educació que es cursa en el grau de Psicopedagogia de la UOC han hagut de realitzar diferents activitats al llarg del semestre. Aquestes Proves d’Avaluació Continua pretenen que els alumnes adquireixin un seguit de coneixements, i en demostrin el seu grau d’aprenentatge. Aquestes activitats s’han basat en la lectura dels mòduls, d’articles i materials de l’assignatura, en la participació en diferents debats, en l’elaboració de mapes conceptuals i informes de síntesi tot exposant els canvis conceptuals adquirits, en autoavaluacions de la pròpia feina, i en avaluacions de la feina d’altres companys, i en la creació d’un blog on s’exposen els treballs en forma de diari. I la seva eina principal ha estat les TIC, per tal d’aconseguir una aprenentatge motivador i significatiu.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
3 semestres
Aquest és el segon any de carrera, per tant, aquest és el tercer semestre que curso a la UOC
Experiència / Nivell dexpertesa en lús de TIC
Força alt
Utilitzo les TIC tan a casa com a la biblioteca, i tan pels estudis com per la feina.
Tipus descola
Universitat
La UOC és una universitat on-line.
Localització del centre
No té un centre específic, sinó diferents seus repartides per diverses localitats
Al ser una universitat el línia, en pot cursar des de diferents localitzacions, i fins i tot des de diferents països.
Connexió
Internet
Per estudiar a la UOC és necessari disposar de connexió a internet, per tant tinc connexió tan a casa, com a la biblioteca i a l’escola on treballo.
Localització dels recursos tecnològics
Tan a l’aula vistual de la universitat com en el blog personal i en un espai virtual de comunicacío.
google drive
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitjana.

Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Cursant la llicenciatura del grau de Psicopedagogia.
Prèviament vaig fer la llicenciatura de Magisteri en educació infantil.
Àrea / unitat
Assignatura de Noves tecnologies de la informació i la comunicació, del grau de Psicopedagogia

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Avaluació inicial: per tal de comprovar els nostres coneixements previs.
- PAC 1: Debat segons una posició tecnodeterminista o sociodeterminista seguint el model Toulmin.
- PAC 2: Informe de síntesi segons els canvis conceptuals adquirits, i contrastant-los amb els coneixements previs.
- PAC 3: Projecte TIC i aprenentatge significatiu on s’ha dissenyat i s’ha posat en pràctica un projecte d’ensenyança- aprenentatge.
Per a la realització d’aquestes activitats s’ha hagut de dur a terme un debat, mapes conceptuals, un informe de síntesi, rúbriques per autoavaluar-nos i avaluar a un company, publicacions al blog, tot treballant en espais virtuals interactius.
Nivell daprenentatge esperat
Aconseguir un canvi conceptual o un enfortiment dels esquemes mentals a través de l’aprenentatge significatiu. Comprendre la relació existent entre ciència, tecnologia, societat i educació. Realització d’un projecte pràctic d’invertigació-acció que ens apropi a la realitat professional del psicopedagog.

Tipus dactivitat
Activitats d’Avaluació continuada.
Hi ha hagut tan activitats teòriques, com pràctiques. Altres individuals i altres amb l’opció de fer-les en grup. Totes elles avaluades excepte l’activitat d’avaluació inicial.
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador personal amb sistema operatiu Ubuntu (linux), amb el programari Open Office, EXCEL Cmaps tool, i connexió a internet.
Raó per la qual la fa servir
Exigències de la universitat i de l’assignatura. És una eina actual i que potencia un aprenentatge funcional dins la societat.
És imprescindible l’ús de les TIC per poder cursar la carrera. I permet l’aprenentatge a qualsevol lloc.
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
És important saber utilitzar les TIC per tal d’ajudar als alumnes i construir coneixement a partir d’una eina que actualment s’ha introduït amb molta força dins la societat.

Dificultats trobades
Dificultats en la creació del blog, ja que no n’havia fet mai cap, fins que mica en mica vaig anar-me familiaritzant amb el seu procediment.
Amb el programari Cmaps en vaig tenir les meves dificultats el semestre passat, ja que es va requerir el seu ús en una altra assignatura.
Ajuda / col·laboració emprada
Ajuda i col·laboració per resoldre dubtes entre els companys i la consultora a través dels estais d’intercanvi de l’aula, com el fòrum, els espais de debat, els correus virtuals i l’espai social google drive.

Rol del professor
Dirigeix, guia i orienta en laprenentatge. Proporciona els objectius, activitats estructurades i orientacions explícites. Resol dubtes.

Rol de lestudiant (el meu rol)
Explora activament i constructivament. Participa en com a ésser actiu en el seu procés densenyança-aprenentatge. Investiga, descobreix conceptes i relacions.

Resultats
Observacions
He anat realitzant totes les activitats requerides per tal d'afavorir el meu procés d'aprenentatge, i experimentar canvis conceptuals, a partir de les TIC.

Avaluació de laprenentatge
Gràcies a les TIC he ampliat i enfortit les meves estructures mentals, utilitzant les TIC com a instrument, a partir de tot un procés d'aprenentatge continuat que ha estat avaluat satisfactòriament
Durant tot el procés d'aprenentatge s'han realitzat tres activitats d'avaluació, les quals es necessitava l'assoliment dels continguts d'una per poder avançar cap a l'altre.
Lliçó apresa pel professor
Les activitats proposades es poden dur a terme sense dificultat si es disposen de totes les eines i materials que es requereixen.
Les TIC són un bon recurs per potenciar l'aprenentatge significatiu sempre i quan se'n faci un bon ús, i es guii a l'alumne.
És important fer front a tots els problemes que se'ns poden creuar pel camí de l'aprenentatge, i aprofitar-los per a la construcció de coneixements i l'evolució d'un mateix.
Les activitats han d'estar ben estructurades i presentades de manera evolutiva, presentant primer les més generals, a partir de la qual han d'anar sorgint les següents.
La professora ha d'estar pendent i predisposada a respondre els dubtes dels seus alumnes per tal que aquests puguin efectuar el seu aprenentatge.
També ha de planificar les activitats de manera que els alumnes puguin veure reflectit els seus canvis conceptuals i la seva evolució al llarg de l'assignatura.



HISTÒRIA COMPLERTA

ENTREVISTADOR: Gràcies Sílvia per tenir amb mi aquesta entrevista. Primer de tot, quant de temps fa que estàs estudiant a la UOC?
JO: Gràcies a tu. Doncs vaig començar el setembre de 2011, per tant, aquest és el meu tercer semestre.
ENTREVISTADOR: Perquè vas escollir la UOC com a universitat per fer els teus estudis?
JO: Sóc mestra i exerceixo com a tal des del 2009, per tant, fa poc temps, i a més sense oposicions. Com que la feina no és segura degut a les retallades que s'estan efectuant, vaig decidir seguir-me formant, però alhora no volia deixar perdre la feina, si és que sorgia. Llavors vaig creure oportú estudiar en una universitat on-line, i indagant, vaig topar amb la UOC i el grau que volia fer. A partir de llavors he anat compaginat la feina com a docent amb els estudis.
ENTREVISTADOR: I al ser aquesta una universitat a distància, creus que aprens de la mateixa manera que ho faries en una universitat presencial?
JO: Per començar, en una universitat presencial no hauria pogut estudiar, ja que necessito treballar, i com a mestra no puc escollir un horari per poder fer les fues coses a la vegada. Crec que en una universitat presencial el ritme va més acord amb els estudiants, els professors són més propers i tens més seguretat. Però una universitat en línia et permet fer el teu horari sense haver de renunciar a res, i si que potser et demana més constància i volums de feina i lectures, i aprens d'una manera més autònoma, però existixen diferents espais virtuals per a la comunicació amb els professors i amb els companys per a resoldre dubtes i problemes. I una eina que és molt important per tal de poder cursar a la UOC són les TIC, ja que sense elles seria molt difícil poder dur a terme un aprenentatge continuat de les assignatures.
ENTREVISTADOR: Aquest semestre has cursat l'assignatura de Noves tecnologies de la informació i al comunicació en educació. Què t'ha aportat en quant a les TIC?
JO: Doncs aquesta assignatura m'ha ensenyat, primer de tot, a utilitzar diferents programes amb els quals poder crear nous esquemes de coneixement. He après a crear un blog, cosa que mai havia fer, i he reforçat els meus coneixements en la utilització del Cmaps i dels espais de comunicació virtual com el google drive. També m'ha permès treballar de forma col·laborativa amb altres companys tot intercanviant opinions, i sintetitzant i estructurant els canvis conceptuals i els nous coneixements que aquesta ens anava aportant.
ENTREVISTADOR: Podries dir que has adquirir diferents aprenentatges significatius.
JO: La creació d'aprenentatges significatius era el principal objectiu d'aquesta assignatura. Per tant, podria dir que si, ja que utilitzàvem les TIC com a principal font i eina d'aprenentatge, les quals actualment s'han introduït amb molta força, i formen part de la vida de la nostra societat.
ENTREVISTADOR: En què consistien les activitats d'avaluació continuada que es plantejaven en NTICEDU?
JO: Doncs primer de tot vam realitzar una avaluació inicial sense l'ajuda de cap material, per tal de comprovar els coneixements previs en quant a diferents conceptes que es treballarien més endavant. Tot seguit vam dur a terme un debat en diferents temes on depenent de la primera lletra del teu correu electrònic, havies de defensar una posició tecnodeterminista o sociodeterminista, encara que no fos la teva opinió personal. En aquest cas, a mi em va tocar defensar la posició sociodeterminista, la qual em va permetre defensar les meves creences. I per acabar aquesta activitat vam haver d'avaluar la feina d'una companya. Tot seguit vam realitzar una activitat basada en el mapa conceptual que havíem exposat en l'activitat inicial, on (en parella) vam ampliar-lo utilitzant el programari Cmaps, amb els nous coneixements i conceptes obtinguts a partir del material de l'assignatura treballat, tot fent-ne un informe de síntesi dels canvis conceptuals obtinguts. I com a activitat final, vam realitzar (també en parella) un projecte TIC, el qual vam posar a la pràctica a l'aula on treballo. Primer de tot vam haver de dissenyar una activitat TIC que permetés als alumnes construir un aprenentatge significatiu. Tot seguit vam crear un mapa conceptual on s'exposaven i estructuraven tots els conceptes del projecte. I per acabar, el vam dur a la pràctica i el vam avaluar. En totes les activitats vam haver de fer una autoavaluació de la feina feta. També vaig crear un blog el qual utilitzava en forma de diari per exposar impressions, dificultats i les activitats realitzades
ENTREVISTADOR: T'has trobat amb alguna dificultat durant les activitats?
JO: Mai havia creat un blog, per tant al principi em va costar una mica adequar-me al seu ús. Però després d'indagar pel programa, mica en mica vaig anar descobrint els procediment que s'havia de seguir, i crec que finalment me'n vaig ensortir força bé. Degut a que en una assignatura anterior ja havia utilitzat el programari Cmaps, no vaig tenir cap dificultat en utilitzar-lo. En canvi, tot i que també coneixia l'espai de comunicació virtual wiki, al no ensortir-me'n, vaig treballar amb la meva companya de grup a través d'un altre espai virtual que també complia les mateixes funcions, i el qual he utilitzat des del primer any de carrera per dur a terme moltes assignatures, el google drive.
ENTREVISTADOR: Quin diries que ha estat el teu rol com a estudiant en aquesta assignatura?
JO: Doncs d'explorador i participant actiu en el meu procés d'ensenyança-aprenentatge constructiu tot col·laborant amb la resta de companys de l'aula. Investigador i constructor de nous coneixements, conceptes i relacions, ja que mica en mica he anat reestructurant i ampliant coneixements i els meus esquemes mentals, els quals m'han provocat un canvi conceptual.
ENTREVISTADOR: Per acabar, després d'haver realitzat totes les activitats, què creus que t'ha aportat aquesta assignatura?
JO: Crec que el que aquesta assignatura pretén és que els estudiant es vegin totalment implicats en la construcció del seu propi aprenentatge. Les TIC són una eina molt important, tan en aquest procés ja que ajuden a construir un aprenentatge significatiu, com en la realitat professional d'un psicopedagog. Per tant, crec que a través de les TIC i de les activitats proposades se'ns ha anat acostant més a les diferents estratègies, aptituds, problemes, situacions de les que ha de disposar i fer front un psicopedagog en el seu dia a dia, i com no, a través d'aquesta eina tan freqüent i familiarment utilitzada avui en dia com són les noves tecnologies de la informació i la comunicació en educació.
ENTREVISTADOR: Moltíssimes gràcies per compartir aquesta experiència amb mi.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada