TÍTOL
On
són
els
mots
desapareguts
de
la
Nadala?
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS
-
Alumnes:
nens
de
P5
de
la
classe
“Els
gegants”
de
l’escola
Doctor
Alberich
i
Casas
de
Reus.
-
Mediador:
mestra
tutora
de
la
classe
“Els
gegants”
de
l’escola
Doctor
Alberich
i
Casas
de
Reus
-
Tecnologia
mediadora:
Ordinadors
de
l’aula
d’informàtica,
amb
el
sistema
operatiu
Windows
XP.
Activitat TIC a partir d'un document word.
DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA
Els alumnes de P5 necessiten treballar la lectura i memorització de la nadala "El caga tió". Per això la mestra ha decidit coordinar-se amb el mestre especialista de música i fer un treball de lectura i memorització a partir de la representació gràfica de la nadala que els nens estan treballant memoritzant amb el mestre de música.
-
Característiques:
-
Estructuració:
Es
tractaria
d’un
problema
ben
estructura,
ja
que
consisteix
en
un
repàs
per
comprovar
els
coneixements
i
procediments
dels
alumnes
referent
als
continguts
treballats.
Requereix
un
nombre
limitat
de
regles
i
principis,
i
les
respostes
han
de
ser
concretes.
-
Complexitat:
Es
tractaria
d’un
problema
referent
a
la
primera
dimensió
dins
la
complexitat:
el
nombre
de
temes,
funcions
i
variables
que
actuen
en
el
problema.
D’aquesta
manera.
aprofundim
en
el
tema
de
la
lectura
d’una
manera
funcional
i
alhora
amena
i
diferent.
Per
tant
podem
afirmar
que
es
tracta
d’un
problema
poc
complex
ja
que
implica
un
conjunt
restringit
de
factors
i
variables.
- Especificitat
de
camp:
El
tema
tractat
faria
referència
al
camp
de
llengua.
-
Tipus
de
problema:
Podem
parlar
de
dos
tipus
de
problemes.
D’una
banda,
problemes
que
usen
regles
ja
que
és
necessària
la
memorització
i
conscienciació
de
les
lletres
de
l’abecedari
i
les
regles
d’escriptura
per
tal
de
solucionar
el
problema
que
es
planteja.
En
l’activitat
s’han
de
seleccionar
aquelles
paraules
que,
segons
la
normativa,
fan
referència
a
la
imatge
que
forma
part
del
text.
D’altra
banda,
també
podem
parlar
de
problemes
de
presa
de
decisions,
ja
que
els
alumnes,
han
de
saber
decidir
quina
és
la
representació
gràfica
adequada
de
la
paraula
que
correspon
a
cada
espai
en
blanc,
valorant
les
diferents
opcions
a
escollir.
PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA ALS APRENENTS
Es
tracta
de
que
quan
es
parla
del
tema
de
les
festes
nadalenques
als
alumnes,
surt
el
tema
de
la
nadala
i
el
mestre
de
música
els
hi
ensenya
la
que
ha
escollit.
Per
tal
de
que
l’aprenentatge
sigui
més
motivador,
un
cop
ja
s’han
après
la
cançó
i
amb
l’objectiu
de
millorar
la
lectura,
la
mestra
els
hi
proposa
un
joc.
Els
hi
explica
que
té
la
lletra
de
la
nadala,
però
que
li
han
desaparegut
algunes
paraules.
Aleshores
veuen
que
a
dalt,
en
una
columna
hi
ha
els
dibuixos
corresponents
a
les
paraules
i
en
l’altra
columna
les
paraules
que
falten.
Es
tractaria
d’arrossegar
la
imatge
i
la
paraula
a
l’espai
en
blanc
corresponent
per
tal
de
completar
la
cançó
apresa.
CONTEXT DE L'ACTIVITAT
L’activitat
es
durà
a
terme
a
l’aula
d’informàtica.
A
la
classe
de
P5
hi
ha
26
alumnes,
però
a
l’hora
d’informàtica
es
parteix
el
grup.
Mentre
la
meitat
del
grup
va
a
l’aula
d’informàtica,
la
resta
es
queda
a
l’aula
fent
matemàtiques
de
forma
més
individualitzada
durant
una
hora,
i
després
es
fa
el
canvi
de
grup.
Per
tant
primer
es
dura
a
terme
l’activitat
amb
13
alumnes
i
després
amb
els
altres
13.
A
l’aula
d’informàtica
hi
ha
16
ordinadors,
per
tant
cada
alumne
pot
treballar
de
manera
individual,
i
un
projector
connectat
a
l’ordinador,
on
la
mestra
podrà
presentar
l’activitat
i
donar
les
explicacions
i
indicacions
de
manera
visual
i
general
per
a
tots.
CARACTERÍSTIQUES DELS ALUMNES
Reus
compta
amb
una
població
de
poc
més
de
100.000
habitants,
i
l’escola
pública
Dr.
Alberich
i
Casas
està
situada
en
una
zona
perifèrica
de
la
ciutat.
L’escola
compta
amb
un
nombre
considerable
d’immigrants,
tot
i
així,
és
una
escola
que
té
mol
bon
nom
a
la
ciutat
i
per
tant
també
hi
ha
famílies
de
classe
mitjana.
Totes
les
famílies
estan
molt
predisposades
a
la
col·laboració
amb
l’escola
en
totes
les
festes
i
festivals
que
s’hi
celebren,
i
en
les
activitats
d’aula.
El
centre
és
de
dues
línies,
i
es
cursa
des
de
P3
d’educació
infantil
fins
a
6è
d’educació
primària.
I
compta
amb
una
mestra
d’educació
especial
que
intervé
en
l’educació
dels
nens
de
tot
el
cicle
d’infantil,
i
una
mestra
de
suport
per
poder
dur
a
terme
els
grups
flexibles.
El
grup
classe
de
P5A
“Els
gegants”
és
heterogeni,
tot
i
que
hi
ha
més
nens
del
país
que
immigrants.
Compta
amb
1
nen
marroquí,
1
nena
gitana,
1
nena
dominicana,
1
nena
colombiana,
13
castellano
parlants,
i
9
catalano
parlants.
D’aquests,
13
són
nenes
i
13
són
nens.
-
Cognitives:
És
un
grup
que
té
una
varietat
de
ritmes
de
treball
hetrogeni,
tot
i
que
en
general
és
molt
lent.
Hi
ha
quatre
o
cinc
nens
que
destaquen
per
la
seva
rapidesa
i
pulcritud
a
l’hora
de
fer
la
feina,
i
tres
o
quatre
que
destaquen
per
la
seva
excessiva
lentitud
i
mala
destresa
en
la
presentació
dels
treballs.
La
resta
segueix
un
ritme
lent,
però
progressiu.
-
Emocionals:
Tots
els
nens
són
molt
carinyossos
i
constantment
estan
demanant
afecte.
Tot
i
així
hi
ha
algun
que
es
mostra
distant
amb
les
mestres,
i
això
pot
ser
degut
a
la
seva
cultura.
-
Actitudinals:
En
general
és
un
grup
bastant
consolidat,
ja
que
des
de
P3
que
segueixen
tots
junts,
i
és
fàcil
treballar
i
interactuar
amb
ells,
encara
que
els
agrada
parlar
i
se’ls
ha
d’anar
marcant
els
límits.
Hi
ha
també
un
nen
molt
mogut
que
constantment
se
li
ha
d’estar
cridant
l’atenció
per
a
que
faci
la
feina,
segui
a
la
cadira,
no
molesti
als
companys,
i
es
relaxi.
-
Físiques:
A
l’aula
hi
ha
un
nen
que
té
un
dèficit
auditiu
bastant
notable.
Fins
fa
un
mes
portava
una
cinta
amb
dos
audiòfons,
però
se
li
va
trencar
i
per
culpa
de
l’estat
econòmic
de
la
família,
no
li
poden
arreglar
ni
comprar
un
de
nou.
Així
que
seu
davant
de
tot,
al
al
costat
de
la
pissarra
i
de
la
mestra.
A
l’hora
de
fer
les
explicacions
aquestes
han
de
ser
bastant
visuals,
mirant-lo
a
la
cara
i
pujant
el
to
de
veu,
ja
que
té
un
tant
per
cent
de
capacitat
auditiva,
i
entén
les
explicacions.
CAPACITATS BÀSIQUES I OBJECTIUS D’APRENENTATGE
- Capacitats d'etapa de l'educació infantil:
1.
Aprendre
a
ser
i
actuar
de
forma
cada
vegada
més
autònoma:
-
Adquirir
progressivament
hàbits
bàsics
d’autonomia
en
accions
quotidianes
amb
seguretat
i
eficàcia.
2.
Aprendre
a
pensar
i
a
comunicar:
-
Progressar
en
la
comunicació
i
expressió
ajustada
als
diferents
contextos
i
situacions
de
comunicació
habituals
per
mitjà
dels
diversos
llenguatges.
3.
Aprendre
a
descobrir
i
tenir
iniciativa:
-
Observar
i
explorar
l'entorn
immediat,
natural
i
físic,
amb
una
actitud
de
curiositat
i
respecte
i
participar,
gradualment,
en
activitats
socials
i
culturals.
-
Mostrar
iniciativa
per
afrontar
situacions
de
la
vida
quotidiana,
identificant-ne
els
perills
i
aprendre
a
actuar
en
conseqüència.
4.
Aprendre
a
conviure
i
habitar
el
món:
-
Conviure
en
la
diversitat,
avançant
en
la
relació
amb
els
altres
i
en
la
resolució
pacífica
de
conflictes.
-
Comportar-se
d'acord
amb
unes
pautes
de
convivència
que
el
portin
cap
a
una
autonomia
personal,
cap
a
la
col·laboració
amb
el
grup
i
cap
a
la
integració
social.
-
Conèixer
la
nadala
“El
rabadà”.
-
Conèixer
unes
de
les
festes
tradicionals
i
pròpies
de
la
nostra
cultura
com
és
el
Nadal.
-
Cantar
la
nadala
“El
rabadà”.
-
Entendre
el
significat
de
la
nadala
i
dels
mots
que
hi
apareixen.
-
Relacionar
els
mots
que
manquen
a
la
nadala
amb
la
paraula
escrita
i
la
imatge
gràfica
que
en
fa
referència.
-
Cantar
la
nadala
ometent
els
mots
indicats.
-
Utilització
correcta
de
les
TIC.
CONTINGUTS
- Conceptuals:
-
Definició
del
concepte
de
nadala.
-
Identificació
del
significat
de
la
nadala
escollida.
-
Reconeixement
dels
conceptes
apareguts
en
la
nadala
i
identificació
de
la
imatge
que
li
correspon
per
representar-los.
-
Escolta
de
la
nadala
cantada
pel
mestre
de
música.
-
Cant
de
la
nadala
“El
caga tió”.
-
Selecció
de
les
paraules
corresponents
a
les
imatges.
-
Ubicació
dels
mots
i
les
imatges
al
lloc
que
els
correspon
de
la
nadala.
- Actitudinals:
-
Interès
per
la
nadala
treballada.
-
Interès
per
treballar
un
tema
cultural
com
el
Nadal.
-
Motivació
per
compartir
amb
al
resta
de
companys
una
època
de
l’any
com
el
Nadal.
-
Valoració
de
les
TIC
com
una
metodologia
didàctica
activa
i
motivacional.
-
Respecte
per
les
intervencions
i
actuacions
dels
companys.
PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D'ACTIVITATS
- Sessió 1
- Presentació de la cançó per part del mestre de música als alumnes: El mestre de música explicarà als alumnes perquè es diu que és una nadala i perquè se l’aprendran. Tot seguit els llegira la cançó sense cantar-la i analitzaran el seu significat.
- El mestre de música ensenya la cançó als alumnes: Per estrofes, el mestre indicarà que repeteixin la cançó alhora que aniran gesticulant la coreografia, basada en les accions que s’especifiquen en la lletra de la cançó. La cantaran i interpretaran primer amb l’ajuda del mestre, dins que siguin capaços de cantar-la ells sols.
-
Sessió
2
- Presentar l’activitat TIC “on són els mots desapareguts de la nadala?”: La mestra s’ajudarà del projector per explicar l’activitat als alumnes. Intentarà fer llegir entre tots el títol de l’activitat. Abans de començar a fer-la, cantaran entre tots la nadala per tal de recordar-la. Finalment donarà les indicacions per tal de dur a terme l’activitat.
- Desenvolupament de l’activitat TIC “on són els mots desapareguts de la nadala?”: Es farà un treball de llengua a l’aula d’informàtica amb la tutora, per tal de reforçar la lectura d’una manera diferent i amena, realitzant l’activitat TIC plantejada. Un cop la mestra ha explicat l’activitat, cada un dels alumnes la va realitzant individualment i un cop tothom ha acabat la posen en comú per tal de corregir-la i veure’n els errors comesos.
- Cantar la nadala ometent les paraules que hem hagut de cercar: finalment, quan tots els alumnes hagin completat la nadala amb els mots i les imatges que hi falten, se’ls proposarà de cantar la nadala llegint-la de l’activitat mostrada al projector, i indicant que en el lloc on hem col·locat les imatges i les paraules que faltaven, ens taparem la boca i no la tirem. Tot seguit, cantarem la nadala mentre la mestra indica amb el dit la frase que s’està cantant, i la imatge que hem d’evitar pronunciar.
FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA
El
problema
sorgeix
a
partir
de
la
pràctica
diària
de
lectura
dels
alumnes
en
l’àrea
de
llengua,
i
les
dificultats
que
en
mostren.
Es
vol
utilitzar
la
nadala
que
els
nens
aprenen
a
l’hora
de
música
per
tal
de
coordinar
i
interrelacionar
els
continguts
a
treballar
i
perquè
els
alumnes
vegin
que
aquest
eix
(Nadal)
té
relació
amb
altres
àrees,
ja
que
s’acosten
les
festes
de
Nadal.
Gràcies
a
la
utilització
de
les
TIC
l’alumne
pot
cercar
diferents
estratègies
per
donar
resposta
a
les
seves
necessitats,
interessos
i
motivacions.
Aquestes
pretenen
donar
a
l’alumne
més
autonomia,
amb
l’ajuda
del
mestre
com
a
guia,
provocant
en
aquest
no
tan
sols
l’aprenantatge
de
cous
coneixements
i
procediments,
sinó
també
d’aprendre
a
aprendre,
que
és
en
el
que
es
basa
l’aprenentatge
significatiu.
Tal
i
com
s’esmenta
al
mòdul,
l’aprenentatge
significatiu
dona
èmfasi
a
una
sèrie
de
qualitats:
-
Actiu:
els
alumnes
són
resposables
dels
resultats
del
seu
aprenentatge.
-
Constructiu:
a
partir
d’un
coneixement
previ
com
és
el
fet
de
les
festes
nadalenques,
els
alumnes
van
construïnt
el
seu
propi
aprenentage
i
el
van
ampliant
amb
nous
coneixements.
-
Col·laboratiu:
cada
alumne
dóna
el
seu
suport
a
les
diferents
tasques
per
tal
de
construïr
conjuntament
el
propi
aprenentatge
i
complementar-se
entre
ells.
-
Intencional:
l’objectiu
dels
alumnes
vers
aquest
aprenentatge
té
una
intenció,
que
en
aquest
cas,
seria
aprendre
una
nadala
i
alhora
millorar
la
lectura
i
la
seva
comprensió.
-
Conversacional:
aquest
fet
provoca
que
aquest
aprenentatge
no
es
quedi
únicament
a
l’aula,
sinó
que
es
transmeti
al
seu
entorn
i
el
puguin
compartir
amb
la
societat.
-
Contextualitzar:
cada
una
de
les
activitats
realitzades,
formen
part
d’un
context
concret.
En
el
cas
que
ens
ocupa,
el
context
que
a
partir
de
les
festes
nadalenques,
treballar
altres
aspectes
com
l’educació
musical,
la
comprensió
d’un
text
i
la
lectura.
-
Reflexiu:
els
alumnes
reflexione
sobre
allò
que
han
après,
els
processos
que
han
seguit
i
les
decisions
que
s’hi
han
implicat.
Aquest aprenentatge significatiu té com a finalitat que els alumnes construeixin el propi significat. I tal com deia Jonassen, Peck i Wilson, el constructivisme parteix de diferents supòsits:
-
el
coneixement
es
construeix
a
partir
de
l’experiència.
-
la
realitat
es
troba
a
la
ment.
-
hi
ha
múltiples
perspectives
del
món.
-
el
coneixement
es
construeix
a
partir
de
les
nostres
interaccions
amb
l’entorn.
-
el
coneixement
es
troba
ancorat
i
indexat
en
contextos
rellevants.
-
el
coneixement
no
es
pot
transmetre.
-
la
construcció
del
coneixement
s’estimula
per
una
qüestió
de
necessitat
o
desig
de
saber.
- el significat es negocia de forma social.
- el significat es negocia de forma social.
-
el
significat
i
el
pensament
es
distribueix
entre
la
cultura
i
la
comunitat
en
què
vivim
i
les
eines
que
utilitzem.
-
no
tot
el
significat
es
crea
de
la
mateixa
manera.
L’acció educativa pretén aconseguir que els seus alumnes siguin cada vegada més autònoms i independents tan intel·lectualment, com social i moralment. És per això que la intervenció en el procés d’ensenyança aprenentatge, es veu guiat per diferents principis didàctics, per tal de garantir una coherència en tots els nivells de l’educació i la concepció constructivista:
-
Principi
de
comunicació:
la
comunicació
és
l’essència
del
procés
educatiu
per
tal
de
poder
transmetre
i
comprendre
idees,
on
és
necessària
la
interacció.
-
Principi
d’activitat:
l’ensenyament
ha
de
ser
actiu
per
tal
d’aconseguir
la
motivació
de
l’alumne,
i
conseqüentment
un
bon
aprenentatge.
Per
tant,
els
alumnes
han
d’aprendre
a
partir
de
la
pròpia
pràctica
i
experiència,
s’ha
de
procurar
que
l’alumne
desenvolupi
un
sentiment
d’esforç
personal,
l’ensenyament
ha
d’estar
planificat,
s’ha
d’evitar
la
memorització
repetitiva
i
no
significativa,
l’alumne
ha
de
veure
l’aplicació
dels
coneixements
apresos,
i
s’ha
de
practicar
el
treball
autònom.
A
partir
d’aquest
principi
es
desenvolupen
diverses
manifestacions
metodològiques
com
la
individualització,la
socialització
i
la
globalització,
que
afavoreixen
l’autonomia
dels
alumnes.
-
Principi
d’individualització:
es
considera
a
l’alumne
com
un
ésser
únic
i
l’ensenyament
ha
d’adaptar-se
a
ell.
Per
tant
se
l’ha
de
tenir
en
compte
a
l’hora
de
planificar
la
intervenció
didàctica.
-
Principi
de
sociabilització:
l’educació
ha
d’entendre
la
sociabilització
com
un
procés
permanent
on
l’ésser
humà
interioritza
esquemes
de
conducta
que
li
seran
útils
per
adaptar-se
en
la
societat.
-
Principi
de
globalització:
busca
la
formació
completa
de
la
persona,
la
interdisciplinarietat,
basada
en
la
percepció
total
de
la
realitat.
-
Principi
de
creativitat:
es
basa
tan
en
els
productes
amb
impacte
social
i
innovació,
com
a
l’aire
d’originalitat
que
posseeix
cadascú
per
elaborar
elements
o
situacions.
L’humà
és
creatiu
per
naturalesa.
-
Principi
d'intuïció:
aquesta
equival
a
l’apreciació
d’un
fenomen
basada
en
l’efecte
que
aquest
produeix
en
el
resultat.
-
Principi
d’obertura:
es
pot
contemplar
des
de
dos
besants,
la
personal
i
la
social.
En
quant
a
la
personal,acumula
els
aspectes
cognitius,
afectius
i
relacionals
propis
de
l’alumne.
I
en
quant
a
la
social,
es
consideren
els
aspectes
familiars,
econòmics,
culturals,
relogiosos,
polítics,
de
l’entorn
proper
al
nen.
PROCEDIMENTS I CRITÈRIS D'AVALUACIÓ
L’avaluació
és
el
sistema
que
s’utilitza
per
comprovar
el
propòsit
de
l’educació:
si
els
alumnes
han
adquirit
els
coneixements
esperats,
i
en
quin
nivell,
i
si
la
metodologia
emprada
ha
estat
eficaç
o
s’ha
de
millorar.
Aquesta
ajuda
als
alumnes
en
el
seu
desenvolupament
intgral.
L’avaluació es durà a terme mitjançant l’observació directe dels procediments emprats pels alumnes per fer l’activitat, i la coherència amb els resultats que s’esperen d’ells.
L’avaluació es durà a terme mitjançant l’observació directe dels procediments emprats pels alumnes per fer l’activitat, i la coherència amb els resultats que s’esperen d’ells.
Per tal de dur-la a terme s’han de seguir uns criteris d’avaluació prèviament establerts:
-
Conèixer
la
lletra
de
la
nadala
“El
rabadà”.
-
Cantar
la
nadala
amb
la
resta
de
companys.
-
Capacitat
lectora.
Unir
les
lletres
correctament
per
llegir
les
paraules
i
frases.
-
Comprensió
de
la
lectura.
Entendre
el
significat
de
les
paraules
i
les
frases
que
llegeix.
-
Relacionar
cada
imatge
amb
la
paraula
que
li
fa
referència.
-
Reconèixer
les
paraules
que
falten
a
la
nadala.
-
Utilització
adequada
de
les
TIC.
PREVISIÓ DE TEMPORITZACIÓ
Per
a
poder
dur
a
terme
l’activitat,
s’han
de
comptar
amb
dues
sessions
concretes,
encara
que
és
convenient
que
abans
de
dur
a
terme
la
segona
sessió,
s’hagin
practicat
més
vegades
els
continguts
de
la
primera
sessió.
Les
dues
sessions
no
les
durà
a
terme
la
mateixa
mestra,
ja
que
com
hem
explicat
anteriorment,
aquesta
activitat
pretén
coordinar-se
amb
l’àrea
de
música.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada