dissabte, 1 de desembre del 2012

PROJECTE TIC I APRENENTATGE SIGNIFICATIU: Fitxa de disseny

TÍTOL

On són els mots desapareguts de la Nadala?

DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS

- Alumnes: nens de P5 de la classeEls gegantsde lescola Doctor Alberich i Casas de Reus.
- Mediador: mestra tutora de la classeEls gegantsde lescola Doctor Alberich i Casas de Reus
- Tecnologia mediadora: Ordinadors de laula dinformàtica, amb el sistema operatiu Windows XP. Activitat TIC a partir d'un document word.

DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA

Els alumnes de P5 necessiten treballar la lectura i memorització de la nadala "El caga tió". Per això la mestra ha decidit coordinar-se amb el mestre especialista de música i fer un treball de lectura i memorització a partir de la representació gràfica de la nadala que els nens estan treballant memoritzant amb el mestre de música.
- Característiques:
- Estructuració: Es tractaria dun problema ben estructura, ja que consisteix en un repàs per comprovar els coneixements i procediments dels alumnes referent als continguts treballats. Requereix un nombre limitat de regles i principis, i les respostes han de ser concretes.
- Complexitat: Es tractaria dun problema referent a la primera dimensió dins la complexitat: el nombre de temes, funcions i variables que actuen en el problema. Daquesta manera. aprofundim en el tema de la lectura duna manera funcional i alhora amena i diferent. Per tant podem afirmar que es tracta dun problema poc complex ja que implica un conjunt restringit de factors i variables.
Especificitat de camp: El tema tractat faria referència al camp de llengua.
- Tipus de problema:
Podem parlar de dos tipus de problemes. Duna banda, problemes que usen regles ja que és necessària la memorització i conscienciació de les lletres de labecedari i les regles descriptura per tal de solucionar el problema que es planteja. En lactivitat shan de seleccionar aquelles paraules que, segons la normativa, fan referència a la imatge que forma part del text.
Daltra banda, també podem parlar de problemes de presa de decisions, ja que els alumnes, han de saber decidir quina és la representació gràfica adequada de la paraula que correspon a cada espai en blanc, valorant les diferents opcions a escollir.

PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA ALS APRENENTS

Es tracta de que quan es parla del tema de les festes nadalenques als alumnes, surt el tema de la nadala i el mestre de música els hi ensenya la que ha escollit. Per tal de que laprenentatge sigui més motivador, un cop ja shan après la cançó i amb lobjectiu de millorar la lectura, la mestra els hi proposa un joc. Els hi explica que la lletra de la nadala, però que li han desaparegut algunes paraules. Aleshores veuen que a dalt, en una columna hi ha els dibuixos corresponents a les paraules i en laltra columna les paraules que falten. Es tractaria darrossegar la imatge i la paraula a lespai en blanc corresponent per tal de completar la cançó apresa.

CONTEXT DE L'ACTIVITAT

Lactivitat es durà a terme a laula dinformàtica. A la classe de P5 hi ha 26 alumnes, però a lhora dinformàtica es parteix el grup. Mentre la meitat del grup va a laula dinformàtica, la resta es queda a laula fent matemàtiques de forma més individualitzada durant una hora, i després es fa el canvi de grup. Per tant primer es dura a terme lactivitat amb 13 alumnes i després amb els altres 13. A laula dinformàtica hi ha 16 ordinadors, per tant cada alumne pot treballar de manera individual, i un projector connectat a lordinador, on la mestra podrà presentar lactivitat i donar les explicacions i indicacions de manera visual i general per a tots.

CARACTERÍSTIQUES DELS ALUMNES

Reus compta amb una població de poc més de 100.000 habitants, i lescola pública Dr. Alberich i Casas està situada en una zona perifèrica de la ciutat. Lescola compta amb un nombre considerable dimmigrants, tot i així, és una escola que mol bon nom a la ciutat i per tant també hi ha famílies de classe mitjana.
Totes les famílies estan molt predisposades a la col·laboració amb lescola en totes les festes i festivals que shi celebren, i en les activitats daula.
El centre és de dues línies, i es cursa des de P3 deducació infantil fins a deducació primària. I compta amb una mestra deducació especial que intervé en leducació dels nens de tot el cicle dinfantil, i una mestra de suport per poder dur a terme els grups flexibles.
El grup classe de P5AEls gegantsés heterogeni, tot i que hi ha més nens del país que immigrants. Compta amb 1 nen marroquí, 1 nena gitana, 1 nena dominicana, 1 nena colombiana, 13 castellano parlants, i 9 catalano parlants. Daquests, 13 són nenes i 13 són nens.
- Cognitives:
És un grup que una varietat de ritmes de treball hetrogeni, tot i que en general és molt lent. Hi ha quatre o cinc nens que destaquen per la seva rapidesa i pulcritud a lhora de fer la feina, i tres o quatre que destaquen per la seva excessiva lentitud i mala destresa en la presentació dels treballs. La resta segueix un ritme lent, però progressiu.
- Emocionals:
Tots els nens són molt carinyossos i constantment estan demanant afecte. Tot i així hi ha algun que es mostra distant amb les mestres, i això pot ser degut a la seva cultura.
- Actitudinals:

En general és un grup bastant consolidat, ja que des de P3 que segueixen tots junts, i és fàcil treballar i interactuar amb ells, encara que els agrada parlar i sels ha danar marcant els límits. Hi ha també un nen molt mogut que constantment se li ha destar cridant latenció per a que faci la feina, segui a la cadira, no molesti als companys, i es relaxi.
- Físiques:

A laula hi ha un nen que un dèficit auditiu bastant notable. Fins fa un mes portava una cinta amb dos audiòfons, però se li va trencar i per culpa de lestat econòmic de la família, no li poden arreglar ni comprar un de nou. Així que seu davant de tot, al al costat de la pissarra i de la mestra. A lhora de fer les explicacions aquestes han de ser bastant visuals, mirant-lo a la cara i pujant el to de veu, ja que un tant per cent de capacitat auditiva, i entén les explicacions.

CAPACITATS BÀSIQUES I OBJECTIUS D’APRENENTATGE

- Capacitats d'etapa de l'educació infantil:

1. Aprendre a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma:
- Adquirir progressivament hàbits bàsics dautonomia en accions quotidianes amb seguretat i eficàcia.
         2. Aprendre a pensar i a comunicar:

- Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
         3. Aprendre a descobrir i tenir iniciativa:

- Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
- Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificant-ne els perills i aprendre a actuar en conseqüència.
         4. Aprendre a conviure i habitar el món:

- Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
- Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.

- Objectius d'Aprenentatge:
- Conèixer la nadalaEl rabadà.
- Conèixer unes de les festes tradicionals i pròpies de la nostra cultura com és el Nadal.
- Cantar la nadalaEl rabadà.
- Entendre el significat de la nadala i dels mots que hi apareixen.
- Relacionar els mots que manquen a la nadala amb la paraula escrita i la imatge gràfica que en fa referència.
- Cantar la nadala ometent els mots indicats.
- Utilització correcta de les TIC.

CONTINGUTS

- Conceptuals:
- Definició del concepte de nadala.
- Identificació del significat de la nadala escollida.
- Reconeixement dels conceptes apareguts en la nadala i identificació de la imatge que li correspon per representar-los.

- Procedimentals:
- Escolta de la nadala cantada pel mestre de música.
- Cant de la nadalaEl caga tió.
- Selecció de les paraules corresponents a les imatges.
- Ubicació dels mots i les imatges al lloc que els correspon de la nadala.

- Actitudinals:

- Interès per la nadala treballada.
- Interès per treballar un tema cultural com el Nadal.
- Motivació per compartir amb al resta de companys una època de lany com el Nadal.
- Valoració de les TIC com una metodologia didàctica activa i motivacional.
- Respecte per les intervencions i actuacions dels companys.

PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D'ACTIVITATS

- Sessió 1
  1. Presentació de la cançó per part del mestre de música als alumnes: El mestre de música explicarà als alumnes perquè es diu que és una nadala i perquè se laprendran. Tot seguit els llegira la cançó sense cantar-la i analitzaran el seu significat.
  2. El mestre de música ensenya la cançó als alumnes: Per estrofes, el mestre indicarà que repeteixin la cançó alhora que aniran gesticulant la coreografia, basada en les accions que sespecifiquen en la lletra de la cançó. La cantaran i interpretaran primer amb lajuda del mestre, dins que siguin capaços de cantar-la ells sols.
- Sessió 2
  1. Presentar lactivitat TICon són els mots desapareguts de la nadala?: La mestra sajudarà del projector per explicar lactivitat als alumnes. Intentarà fer llegir entre tots el títol de lactivitat. Abans de començar a fer-la, cantaran entre tots la nadala per tal de recordar-la. Finalment donarà les indicacions per tal de dur a terme lactivitat.
  2. Desenvolupament de lactivitat TICon són els mots desapareguts de la nadala?: Es farà un treball de llengua a laula dinformàtica amb la tutora, per tal de reforçar la lectura duna manera diferent i amena, realitzant lactivitat TIC plantejada. Un cop la mestra ha explicat lactivitat, cada un dels alumnes la va realitzant individualment i un cop tothom ha acabat la posen en comú per tal de corregir-la i veuren els errors comesos.
  3. Cantar la nadala ometent les paraules que hem hagut de cercar: finalment, quan tots els alumnes hagin completat la nadala amb els mots i les imatges que hi falten, sels proposarà de cantar la nadala llegint-la de lactivitat mostrada al projector, i indicant que en el lloc on hem col·locat les imatges i les paraules que faltaven, ens taparem la boca i no la tirem. Tot seguit, cantarem la nadala mentre la mestra indica amb el dit la frase que sestà cantant, i la imatge que hem devitar pronunciar.

FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA

El problema sorgeix a partir de la pràctica diària de lectura dels alumnes en làrea de llengua, i les dificultats que en mostren. Es vol utilitzar la nadala que els nens aprenen a lhora de música per tal de coordinar i interrelacionar els continguts a treballar i perquè els alumnes vegin que aquest eix (Nadal) relació amb altres àrees, ja que sacosten les festes de Nadal.
Gràcies a la utilització de les TIC lalumne pot cercar diferents estratègies per donar resposta a les seves necessitats, interessos i motivacions. Aquestes pretenen donar a lalumne més autonomia, amb lajuda del mestre com a guia, provocant en aquest no tan sols laprenantatge de cous coneixements i procediments, sinó també daprendre a aprendre, que és en el que es basa laprenentatge significatiu.

Tal i com sesmenta al mòdul, laprenentatge significatiu dona èmfasi a una sèrie de qualitats:
- Actiu: els alumnes són resposables dels resultats del seu aprenentatge.
- Constructiu: a partir dun coneixement previ com és el fet de les festes nadalenques, els alumnes van construïnt el seu propi aprenentage i el van ampliant amb nous coneixements.
- Col·laboratiu: cada alumne dóna el seu suport a les diferents tasques per tal de construïr conjuntament el propi aprenentatge i complementar-se entre ells.
- Intencional: lobjectiu dels alumnes vers aquest aprenentatge una intenció, que en aquest cas, seria aprendre una nadala i alhora millorar la lectura i la seva comprensió.
- Conversacional: aquest fet provoca que aquest aprenentatge no es quedi únicament a laula, sinó que es transmeti al seu entorn i el puguin compartir amb la societat.
- Contextualitzar: cada una de les activitats realitzades, formen part dun context concret. En el cas que ens ocupa, el context que a partir de les festes nadalenques, treballar altres aspectes com leducació musical, la comprensió dun text i la lectura.
- Reflexiu: els alumnes reflexione sobre allò que han après, els processos que han seguit i les decisions que shi han implicat.

Aquest aprenentatge significatiu com a finalitat que els alumnes construeixin el propi significat. I tal com deia Jonassen, Peck i Wilson, el constructivisme parteix de diferents supòsits:
- el coneixement es construeix a partir de lexperiència.
- la realitat es troba a la ment.
- hi ha múltiples perspectives del món.
- el coneixement es construeix a partir de les nostres interaccions amb lentorn.
- el coneixement es troba ancorat i indexat en contextos rellevants.
- el coneixement no es pot transmetre.
- la construcció del coneixement sestimula per una qüestió de necessitat o desig de saber.
- el significat es negocia de forma social.
- el significat i el pensament es distribueix entre la cultura i la comunitat en què vivim i les eines que utilitzem.
- no tot el significat es crea de la mateixa manera.

Lacció educativa pretén aconseguir que els seus alumnes siguin cada vegada més autònoms i independents tan intel·lectualment, com social i moralment. És per això que la intervenció en el procés densenyança aprenentatge, es veu guiat per diferents principis didàctics, per tal de garantir una coherència en tots els nivells de leducació i la concepció constructivista:
- Principi de comunicació: la comunicació és lessència del procés educatiu per tal de poder transmetre i comprendre idees, on és necessària la interacció.
- Principi dactivitat: lensenyament ha de ser actiu per tal daconseguir la motivació de lalumne, i conseqüentment un bon aprenentatge. Per tant, els alumnes han daprendre a partir de la pròpia pràctica i experiència, sha de procurar que lalumne desenvolupi un sentiment desforç personal, lensenyament ha destar planificat, sha devitar la memorització repetitiva i no significativa, lalumne ha de veure laplicació dels coneixements apresos, i sha de practicar el treball autònom. A partir daquest principi es desenvolupen diverses manifestacions metodològiques com la individualització,la socialització i la globalització, que afavoreixen lautonomia dels alumnes.
- Principi dindividualització: es considera a lalumne com un ésser únic i lensenyament ha dadaptar-se a ell. Per tant se lha de tenir en compte a lhora de planificar la intervenció didàctica.
- Principi de sociabilització: leducació ha dentendre la sociabilització com un procés permanent on lésser humà interioritza esquemes de conducta que li seran útils per adaptar-se en la societat.
- Principi de globalització: busca la formació completa de la persona, la interdisciplinarietat, basada en la percepció total de la realitat.
- Principi de creativitat: es basa tan en els productes amb impacte social i innovació, com a laire doriginalitat que posseeix cadascú per elaborar elements o situacions. Lhumà és creatiu per naturalesa.
- Principi d'intuïció: aquesta equival a lapreciació dun fenomen basada en lefecte que aquest produeix en el resultat.
- Principi dobertura: es pot contemplar des de dos besants, la personal i la social. En quant a la personal,acumula els aspectes cognitius, afectius i relacionals propis de lalumne. I en quant a la social, es consideren els aspectes familiars, econòmics, culturals, relogiosos, polítics, de lentorn proper al nen.

PROCEDIMENTS I CRITÈRIS D'AVALUACIÓ

Lavaluació és el sistema que sutilitza per comprovar el propòsit de leducació: si els alumnes han adquirit els coneixements esperats, i en quin nivell, i si la metodologia emprada ha estat eficaç o sha de millorar. Aquesta ajuda als alumnes en el seu desenvolupament intgral.
Lavaluació es durà a terme mitjançant lobservació directe dels procediments emprats pels alumnes per fer lactivitat, i la coherència amb els resultats que sesperen dells.

Per tal de dur-la a terme shan de seguir uns criteris davaluació prèviament establerts:
- Conèixer la lletra de la nadalaEl rabadà.
- Cantar la nadala amb la resta de companys.
- Capacitat lectora. Unir les lletres correctament per llegir les paraules i frases.
- Comprensió de la lectura. Entendre el significat de les paraules i les frases que llegeix.
- Relacionar cada imatge amb la paraula que li fa referència.
- Reconèixer les paraules que falten a la nadala.
- Utilització adequada de les TIC.

PREVISIÓ DE TEMPORITZACIÓ

Per a poder dur a terme lactivitat, shan de comptar amb dues sessions concretes, encara que és convenient que abans de dur a terme la segona sessió, shagin practicat més vegades els continguts de la primera sessió. Les dues sessions no les durà a terme la mateixa mestra, ja que com hem explicat anteriorment, aquesta activitat pretén coordinar-se amb làrea de música.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada