INTRODUCCIÓ
Aquesta
segona
pràctica
d'avaluació
continuada
de
l'assignatura
es
planteja
com
una
petita
investigació
amb
un
informe
final
on
caldrà
argumentar
si
s'ha
experimentat
un
canvi
conceptual
fins
al
moment.
Ha
estat una
activitat
que
podíem
realitzar
tant
individual
com
en
parelles
i
nosaltres
hem
decidit
fer-ho
en
parelles,
ja
que
ens
permet
compartir
diferents
maneres
de
fer
i
de
pensar
i
treure
molt
més
“suc”
a
la
feina
feta,
ja
que
el
que
potser
algú
passa
per
alt,
l'altra
persona
se
n'adona
i
es
compenetren
per
tal
de
treure
el
màxim
rendiment
a
l'activitat
plantejada.
Primerament
s'han
sintetitzat
i
representat
en
forma
de
mapa
conceptual
els
continguts
treballats
en
els
diferents
materials
des
de
l'inici
de
l'assignatura
fins
ara.
Per
tal
de
veure
l'evolució
respecte
el
mapa
conceptual
realitzat
a
l'avaluació
inicial,
els
adjuntem
tots
dos
en
aquest
document.
En
segon
lloc,
s'ha
realitzat
una
síntesi
sobre
la
comparació
d'ambdós
mapes
i
una
breu
reflexió
sobre
aquesta
comparació.
Juntament
amb
la
síntesi,
hem
creat
un
glossari
on
hi
hem
inclòs
aquell
vocabulari
après
i
que
volem
destacar.
Per
acabar,
hem
fet
una
conclusió
sobre
el
que
ha
comportat
la
realització
d'aquesta
activitat.
MAPA DE CONCEPTES ACTUALITZAT
Link:
http://cmapspublic2.ihmc.us/rid=1L56QL7BN-K37MJN-1H1N/Mapa%20de%20conceptes%20actualitzat.cmap
- Síntesis general (en parella)
El
fet
de
realitzar
un
mapa
de
conceptes,
ens
permet
entendre
allò
més
important
dels
diferents
conceptes
a
treballar
i
la
seva
interrelació.
Una
vegada
feta
la
lectura
de
l’article
“Ciència,
tecnologia
i
societat:
nous
interrogants
per
a
la
psicologia
“ de
Miquel
Domènech
i
Francisco
Javier
Tirado
i
el
material
“Educació
i
tecnologia:
fonaments
teòrics”
de
Julio
Cabrero,
hem
observat
que
hi
ha
moltíssima
informació
i
tota
ella
molt
destacable.
Per
aquest
motiu,
és
força
interessant
la
idea
de
representar
i
sintetitzar tanta
informació
en
un
mapa
conceptual.
D’aquesta
manera,
podem
destacar
allò
que
creiem
més
important
d’entre
tanta
informació.
Centrant-nos
en
el
material
ja
esmentat,
la
manera
més
senzilla
de
fer
el
mapa
conceptual
és
en
forma
de
cercle,
ja
que
hi
ha
quatre
grans
blocs
a
destacar
(ciència,
tecnologia,
societat
i
educació)
i
tots
estan
interrelacionats
entre
sí.
Alhora,
observem
que
no
només
existeix
una
relació
entre
els
conceptes
treballats
per
exemple
en
l’article,
sinó
que
també
hi
ha
una
relació
d’aquests
conceptes
amb
la
resta
de
materials
proposats,
ja
que
tots
estan
interrelacionats.
En
definitiva,
partint
dels
quatre
grans
blocs
que
ja
hem
comentat
anteriorment,
els quals són
els
punts prioritaris,
hem
realitzat
un
mapa
conceptual
relacionant
tota
la informació
destacada,
amb l'ajuda dels
materials
i
de
la
pròpia
experiència
(que
ha
estat
la
base
del
mapa
inicial)
i
hem representat les
connexions
existent
entre
els
quatre
grans
blocs
temàtics.
Les connexions directes entre aquests són els accessoris. Aquests
ens mostren les relacions directes entre els quatre grans blocs, i
gràcies a ells es sustenta tot el mapa. Les diferents branques que
sorgeixen de cada un dels punts claus, i que no es relacionen amb la
resta de punts clau, són els perifèrics. Aquests sols formen part
d'un punt prioritari concret, i podríem dir que ajuden a completar
la informació que es vol transmetre i veure la importància de
cadascun dels punts prioritaris.
Després
de
realitzar
el
mapa
conceptual,
el
comparem
amb
el
que
vam
realitzar
a
l’avaluació
inicial
i
observem
com
ha
canviat.
Un
cop
ampliat
el
contingut
i
observar
si
realment
allò
que
ens
pensàvem
que
era
d’una
manera
determinada
ho
era
realment,
o
amb
tot
el
que
hem
après,
ha
canviat
el
nostre
punt
de
vista.
Al
realitzar
un
nou
mapa
conceptual,
ens
ha
permès
tenir
l’oportunitat
d’ampliar
les
connexions
entre
els
diferents
punts
clau
i
les
branques
que
en
surten
de
cada
un
d’ells.
Per
tant,
podem
afirmar
que
la
realització
del
nou
mapa
conceptual,
ens
ha
permès
modelar
els
coneixements
previs
que
teníem,
i
hem
experimentat
un
canvi
conceptual,
gràcies
a
l'ajuda
dels
diferents
materials
que
han
fet
possible
el
nostre
aprenentatge.
- Síntesis personal
El
mapa
conceptual
ens
ha
ajudat
molt
a
crear
un
nou
model
mental
més
estructurat
dels
conceptes
treballats
i
les
seves
relacions.
Tot
i
que
és
molt
més
complert,
aquest
segon
mapa
conceptual
ha
resultat
molt
més
fàcil
de
realitzar
que
el
primer
ja
que,
gràcies
a
l'article
i
a
les
lectures,
els
conceptes
i
les
seves
connexions
es
tenien
molt
més
clars.
Ens
ha
permès
també
ampliar
tots
els
conceptes
relacionats
amb
els
quatre
punts
claus
d'aquest
mapa
(ciència,
tecnologia,
societat
i
educació),
tenint
en
compte
les
relacions
que
es
donen
entre
ells.
En
canvi,
quan
vam
realitzar
el
primer
mapa
conceptual,
sense
comptar
amb
cap
suport
ni
amb
ajuda,
dubtava
en
si
ho
estava
fent
bé,
ja
que
no
podia
comprova
enlloc
les
meves
hipòtesis,
i
sols
podia
exposar
la
meva
experiència.
El
treball
en
grup
ha
servit
també
per
ampliar
els
diferents
punts
de
vista
d'una
matixa
idea
o
concepte,
per
a
enriquir
l'aprenentatge.
Per
tant,
puc
afirmar
que
he
patit
un
canvi
conceptual
dels
meus
previs
models
mentals
gràcies
a
l'aprenentatge
rebut
de
les
diferents
lectures,
que
m'han
permès
contrastar-ho
amb
les
meves
idees
prèvies.
CONCLUSIONS
Un
cop
finalitzada
aquesta
activitat,
podem
dir
que
d'una
idea
inicial
que
teníem
quan
vam
realitzar
l'avaluació
inicial
d'aquesta
assignatura,
observem
com
ha
anat
modificant-se
i
complementant-se
amb
la
nova
informació
i
els
nous
aprenentatges
fets
fins
ara.
Sobretot,
ens
agradaria
destacar
la
idea
de
mapa
conceptual,
ja
que
a
vegades
passa
molt
desapercebut
i
és
una
eina
molt
útil
per
a
destacar
allò
més
important
d'un
tema,
ens
permet
veure
clarament
aquells
conceptes
que
hem
de
tenir
ben
clars
i
que
prenen
especialment
importància.
També
ens
agradaria
fer
esment
del
fet
de
treballar
en
grup,
en
aquest
cas
en
parella.
Aquest
fet,
ens
permet
compartir
experiències,
anècdotes
i
diferents
maneres
de
pensar
i
treballar.
En
el
nostre
cas,
ens
vam
repartir
la
feina
a
l'inici
i
posteriorment,
vam
fer
la
posada
en
comú
i
intercanvi
d'opinions.
Finalment,
un
cop
teníem
les
coses
ben
clares,
vam
passar
a
fer
el
redactat
final
de
l'activitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada