dimecres, 21 de novembre del 2012

PAC2: informe de síntesi

INTRODUCCIÓ

Aquesta segona pràctica d'avaluació continuada de l'assignatura es planteja com una petita investigació amb un informe final on caldrà argumentar si s'ha experimentat un canvi conceptual fins al moment. Ha estat una activitat que podíem realitzar tant individual com en parelles i nosaltres hem decidit fer-ho en parelles, ja que ens permet compartir diferents maneres de fer i de pensar i treure molt méssuca la feina feta, ja que el que potser algú passa per alt, l'altra persona se n'adona i es compenetren per tal de treure el màxim rendiment a l'activitat plantejada.
Primerament s'han sintetitzat i representat en forma de mapa conceptual els continguts treballats en els diferents materials des de l'inici de l'assignatura fins ara. Per tal de veure l'evolució respecte el mapa conceptual realitzat a l'avaluació inicial, els adjuntem tots dos en aquest document.
En segon lloc, s'ha realitzat una síntesi sobre la comparació d'ambdós mapes i una breu reflexió sobre aquesta comparació. Juntament amb la síntesi, hem creat un glossari on hi hem inclòs aquell vocabulari après i que volem destacar.
Per acabar, hem fet una conclusió sobre el que ha comportat la realització d'aquesta activitat.



MAPA DE CONCEPTES ACTUALITZAT







- Síntesis general (en parella)

El fet de realitzar un mapa de conceptes, ens permet entendre allò més important dels diferents conceptes a treballar i la seva interrelació.
Una vegada feta la lectura de larticleCiència, tecnologia i societat: nous interrogants per a la psicologiade Miquel Domènech i Francisco Javier Tirado i el materialEducació i tecnologia: fonaments teòricsde Julio Cabrero, hem observat que hi ha moltíssima informació i tota ella molt destacable. Per aquest motiu, és força interessant la idea de representar i sintetitzar tanta informació en un mapa conceptual. Daquesta manera, podem destacar allò que creiem més important dentre tanta informació.
Centrant-nos en el material ja esmentat, la manera més senzilla de fer el mapa conceptual és en forma de cercle, ja que hi ha quatre grans blocs a destacar (ciència, tecnologia, societat i educació) i tots estan interrelacionats entre sí. Alhora, observem que no només existeix una relació entre els conceptes treballats per exemple en larticle, sinó que també hi ha una relació daquests conceptes amb la resta de materials proposats, ja que tots estan interrelacionats.
En definitiva, partint dels quatre grans blocs que ja hem comentat anteriorment, els quals són els punts prioritaris, hem realitzat un mapa conceptual relacionant tota la informació destacada, amb l'ajuda dels materials i de la pròpia experiència (que ha estat la base del mapa inicial) i hem representat les connexions existent entre els quatre grans blocs temàtics. Les connexions directes entre aquests són els accessoris. Aquests ens mostren les relacions directes entre els quatre grans blocs, i gràcies a ells es sustenta tot el mapa. Les diferents branques que sorgeixen de cada un dels punts claus, i que no es relacionen amb la resta de punts clau, són els perifèrics. Aquests sols formen part d'un punt prioritari concret, i podríem dir que ajuden a completar la informació que es vol transmetre i veure la importància de cadascun dels punts prioritaris.
Després de realitzar el mapa conceptual, el comparem amb el que vam realitzar a lavaluació inicial i observem com ha canviat. Un cop ampliat el contingut i observar si realment allò que ens pensàvem que era duna manera determinada ho era realment, o amb tot el que hem après, ha canviat el nostre punt de vista. Al realitzar un nou mapa conceptual, ens ha permès tenir loportunitat dampliar les connexions entre els diferents punts clau i les branques que en surten de cada un dells.
Per tant, podem afirmar que la realització del nou mapa conceptual, ens ha permès modelar els coneixements previs que teníem, i hem experimentat un canvi conceptual, gràcies a l'ajuda dels diferents materials que han fet possible el nostre aprenentatge.

- Síntesis personal

El mapa conceptual ens ha ajudat molt a crear un nou model mental més estructurat dels conceptes treballats i les seves relacions.
Tot i que és molt més complert, aquest segon mapa conceptual ha resultat molt més fàcil de realitzar que el primer ja que, gràcies a l'article i a les lectures, els conceptes i les seves connexions es tenien molt més clars. Ens ha permès també ampliar tots els conceptes relacionats amb els quatre punts claus d'aquest mapa (ciència, tecnologia, societat i educació), tenint en compte les relacions que es donen entre ells.
En canvi, quan vam realitzar el primer mapa conceptual, sense comptar amb cap suport ni amb ajuda, dubtava en si ho estava fent bé, ja que no podia comprova enlloc les meves hipòtesis, i sols podia exposar la meva experiència.
El treball en grup ha servit també per ampliar els diferents punts de vista d'una matixa idea o concepte, per a enriquir l'aprenentatge.
Per tant, puc afirmar que he patit un canvi conceptual dels meus previs models mentals gràcies a l'aprenentatge rebut de les diferents lectures, que m'han permès contrastar-ho amb les meves idees prèvies.


CONCLUSIONS

Un cop finalitzada aquesta activitat, podem dir que d'una idea inicial que teníem quan vam realitzar l'avaluació inicial d'aquesta assignatura, observem com ha anat modificant-se i complementant-se amb la nova informació i els nous aprenentatges fets fins ara. Sobretot, ens agradaria destacar la idea de mapa conceptual, ja que a vegades passa molt desapercebut i és una eina molt útil per a destacar allò més important d'un tema, ens permet veure clarament aquells conceptes que hem de tenir ben clars i que prenen especialment importància.
També ens agradaria fer esment del fet de treballar en grup, en aquest cas en parella. Aquest fet, ens permet compartir experiències, anècdotes i diferents maneres de pensar i treballar. En el nostre cas, ens vam repartir la feina a l'inici i posteriorment, vam fer la posada en comú i intercanvi d'opinions. Finalment, un cop teníem les coses ben clares, vam passar a fer el redactat final de l'activitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada